Zadnji del Glasbene jutranjice smo danes naslovili Prva dunajska šola. Gre za oznako, pod katero združujemo ustvarjalnost treh skladateljev iz obdobja klasicizma na Dunaju: Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta in Ludwiga van Beethovna.
Izraz je prvi uporabil avstrijski muzikolog Raphael Georg Kiesewetter leta 1834, ki je za člana štel le Haydna in Mozarta, pozneje pa so muzikologi na seznam dodali še Beethovna.
Ti skladatelji so se med sabo poznali: Haydn in Mozart sta občasno skupaj muzicirala, Beethoven pa se je nekaj časa izobraževal pri Haydnu, niso pa ustanovili šole v smislu premišljenega sodelovanja, značilnega za šole 20. stoletja, kot sta bili recimo Druga dunajska šola ali skupina Les Six.
Izraz je torej zgolj skupno poimenovanje treh vplivnih in še danes priljubljenih skladateljev.
V Glasbeni jutranjici bomo poslušali dela vseh treh, nekaj časa pa bomo namenili tudi njihovih učiteljem, ki so ustvarjali glasbeni svet, ki je obkrožal te tri skladatelje, ter so kot vplivne osebe v njihovih življenjih gotovo vplivali na razvoj njihovega kompozicijskega sloga.
Začenjamo z najstarejšim iz trojice, Josephom Haydnom, oziroma z njegovim učiteljem.
Haydnovi starši niso bili glasbo izobraženi, so pa imeli radi glasbo in so tako hitro opazili Haydnov talent. V uk so ga poslali k sorodniku Johannu Matthiasu Frankhu, od tam pa se je njegova pot nadaljevala pod vodstvom Georga Reutterja mlajšega, ki je bil na vrhuncu svoje ustvarjalnosti medna najpomembnejši skladatelj na Dunaju.
GEORG VON REUTTER II: KONCERT ZA TROBENTO ŠT.1 V C-DURU
\t1. ALLEGRO
\t2. ANDANTE UN POCO
\t3. ALLEGRO
KOMORNI ORKESTER FRANZA LISZTA IZ BUDIMPEŠTE, Trobenta: EDWARD H. TARR
Zdaj pa glasba enega izmed učencev pravkar slišanega skladatelja in prvega člana prve dunajske šole, ki se mu bomo posvetili, Josepha Haydna. Oče simfonije in godalnega kvarteta, kot ga danes imenujemo zaradi prispevka, ki ga je imel pri razvoju teh oblik, je velik del svoje kariere preživel kot dvorni glasbenik družine Esterházy na njihovem gradu Eszterháza. Ker ni smel potovati, je bil dolgo izoliran od drugih skladateljev in novih tokov v glasbi, tako je bil, kot se je izrazil sam, "prisiljen ustvarjati izvirno glasbo".
Kljub temu je njegova glasba zvenela tudi marsikje drugje kot le na dvoru Esterhazy in Haydn je bil vrsto let eden najslavnejših evropskih skladateljev.
JOSEPH HAYDN: SIMFONIJA V D-DURU, HOB. I: 6, JUTRO
\t1. ADAGIO - ALLEGRO
\t2. ADAGIO - ANDANTE - ADAGIO
\t3. MENUET IN TRIO
\t4. FINALE: ALLEGRO
SIMFONIČNI ORKESTER RTV SLOVENIJA, Glasbeno vodstvo: BENJAMIN ZIERVOGEL
Tako je izzvenela glasba prvega izmed treh članov Prve dunajske šole, ki ji posvečamo zadnji del današnje Glasbene jutranjice. Joseph Haydn je bil neposredno povezan z drugima dvema članoma šole, bil je namreč mentor in prijatelj Wolfganga Amadeusa Mozarta ter eden izmed učiteljev Ludwiga van Beethovna.
Velik del svojega življenja je preživel na dvoru Esterhazy, kjer pa je bil osamljen in je pogrešal svoje prijatelje z Dunaja. Med drugimi tudi Mozarta, s katerim sta se spoznala okrog leta 1784 ter sta občasno tudi skupaj muzicirala, izvajala godalne kvartete (še s Carlom Dittersom von Dittersdorfom in Johannom Baptistom Wanhalom).
Haydn je bil navdušen nad Mozartovo glasbo in jo je pogosto hvalil, Mozart pa se je na to čast odzval s šestimi kvarteti, ki jih je posvetil Haydnu in jih danes tudi označujemo kot Haydnove kvartete. Med njimi je tudi ...
WOLFGANG AMADEUS MOZART: GODALNI KVARTET ŠT. 19 V C-DURU, DISSONANCE, K. 465
\t1. ADAGIO - ALLEGRO
\t2. ANDANTE CANTABILE
\t3. MENUET: ALLEGRO
\t4. ALLEGRO MOLTO
GODALNI KVARTET DISSONANCE: Violina: JANEZ PODLESEK in MATJAŽ MATEVŽ POROVNE, Viola: OLIVER DIZDAREVIĆ, Violončelo: KLEMEN HVALA
Drugi predstavnik prve dunajske šole je bil to, Wolfgang Amadeus Mozart, ki je drugi tudi po starosti, in sicer je bil 24 let mlajši od malo prej slišanega Josepha Haydna.
Nekoliko starejši od Haydna pa je bil oče Wolfganga Amadeusa Mozarta, Leopold Mozart, violinist in tudi prvi Mozartov učitelj. V glasbeno zgodovino se je zapisal predvsem kot oče verjetno najbolj znanega skladatelja sploh, vendar je tudi sam pisal glasbo, še posebej pomemben pa je bil kot pedagog in kot tak avtor Traktata o temeljnih načelih igranja violine.
LEOPOLD MOZART: SIMFONIJA V G-DURU, NOVA LAMBAŠKA
\t1. ALLEGRO
\t2. ANDANTE UN POCO ALLEGRETTO
\t3. MENUETTO
\t4. ALLEGRO
TORONTSKI KOMORNI ORKESTER , Dirigent: KEVIN MALLON
Tako je izzvenela glasba Leopolda Mozarta, ki je bil učitelj Wolfganga Amadeusa Mozarta, in pri učiteljih bomo ostali tudi v nadaljevanju Glasbene jutranjice, le da se bomo zdaj posvetili Ludwigu van Beethovnu. Med njegovimi učitelji so bili Johann Gilles van den Eeden, Joseph Haydn, Christian Gottlob Neefe, Antonio Salieri, Johann Baptist Schenk in Georg Albrechtsberger. Zadnji je bil menda tudi prijatelj Mozarta in Haydna.
Bil je slaven glasbeni teoretik, zato mu na Dunaju ni manjkalo učencev, nekateri so pozneje postali ugledni glasbeniki. Beethoven je na Dunaj sicer pripotoval, da bi študiral pri Josephu Haydnu, a ga je jezilo, ker njegovemu delu ni posvečal dovolj pozornosti. Haydn mu je kot profesorja priporočil svojega prijatelja Albrechtsbergerja, pri katerem je Beethoven nato študiral harmonijo in kontrapunkt. Ob koncu svojega študija je v skladu z učiteljevo filozofijo menda dejal: "Potrpljenje, marljivost, vztrajnost in iskrenost bodo pripeljali do uspeha."
JOHANN GEORG ALBRECHTSBERGER: KONCERT ZA ALTOVSKO POZAVNO IN GODALA V B-DURU
\t1. ALLEGRO MODERATO
\t2. ANDANTE
\t3. FINALE. ALLEGRO MODERATO
SIMFONIČNI ORKESTER RTV SLOVENIJA, Altovska pozavna: MIHA ŠULER, Dirigent: SIMON KREČIČ
Zadnji del današnje Glasbene jutranjice smo naslovili Prva dunajska šola, v njej pa posebno pozornost namenjamo skladateljem, ki jih označujemo pod tem skupnim imenom. Poleg del Haydna, Mozarta in Beethovna smo poslušali tudi nekaj del njihovih učiteljev, ki so gotovo vplivali na kompozicijski slog skladateljev, katerih glasba je nato odzvanjala skozi vso glasbeno zgodovino in še vedno redno zveni na koncertnih odrih.
Za konec nam je ostal še najmlajši član trojice, to je Ludwig van Beethoven, ki se je v svojih delih že spogledoval s prihajajočo romantiko, sploh v svojem zrelem obdobju. Njegovo ustvarjalnost sicer delimo na tri obdobja: v učnem se je še držal Haydnovega in Mozartovega načina izražanja, pozneje pa se je od njiju nekoliko oddaljil in v njegovih delih se je uveljavljala njegova lastna osebnost. V zadnjem ustvarjalnem obdobju je bil skladatelj že gluh, David Ewen pa ga je označil za vidca in mistika, ki se ne drži ne ustaljenih oblik ne sloga.
LUDWIG VAN BEETHOVEN: KLAVIRSKI TRIO V D-DURU, OP. 70, ŠT. 1, DUH
\t1. ALLEGRO VIVACE E CON BRIO
\t2. LARGO ASSAI ED ESPRESSIVO
\t3. PRESTO
Glavni izvajalec: TRIO LORENZ
Avtor: Vesna Volk