Izbor prijetne glasbe za sobotno popoldne, najpogosteje iz bogate EBU-jevske ponudbe.
Južnoafriški violinist Daniel Hope in britanski pianist Simon Crawford-Phillips sta 15. septembra nastopila v londonski dvorani Wigmore in tam izvedla Violinsko sonato v e-molu, op. 82 Edwarda Elgarja ter manj znano in redkeje izvajano Sonato za violino in klavir Elgarjevega dve generaciji mlajšega rojaka Williama Waltona. Obe glasbeni deli postavlja na skupni imenovalec izrazita dramatična napetost, ki se tu in tam prepleta tudi z melanholijo.
61 min • 08. 11. 2025
Predvajamo izbor posnetkov s koncerta Mednarodnega ansambla pozavn Univerze za uprizoritvene umetnosti Berlin in Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani, ki je pod vodstvom slovitega pozavnista Berlinskih filharmonikov in profesorja na omenjeni berlinski Univerzi Stefana Schulza 19. oktobra letos nastopil v dvorani Marjana Kozine v Slovenski filharmoniji. Izbor svežih posnetkov, nastalih torej pred slabima dvema tednoma na koncertu, ki je bil del letošnje sezone cikla SiBrass, prinaša nadvse domiseln izlet v svet pozavne. Umetniški vodja koncerta z naslovom Nova generacija Stefan Schulz je spored, ki ga je s svojim “razredom pozavn” izvedel tudi dvakrat v Berlinu pod naslovom Trombones Unlimited, zasnoval kot izviren preplet najrazličnejših zvočnih (z)možnosti, slogov in kombinacij, ki jih to glasbilo ponuja kot solistično in v različnih zasedbah – pozavna s klavirjem, kvartet in zbor pozavn. Schulzeva lastna glasba in priredbe so se prepletali z izvirnimi skladbami sodobnejših avtorjev.
57 min • 01. 11. 2025
Nemški violončelist Leonard Elschenbroich in britansko-ukrajinski pianist Alexei Grynyuk sta 8. avgusta letos nastopila v Kraljičini dvorani v Edinburghu; v sklopu tamkajšnjega Mednarodnega glasbenega festivala sta izvedla glasbo treh glasbenih ustvarjalcev, katerih življenjske poti so se sredi 19. stoletja močno prepletale. Za uvod boste slišali priredbe Treh romanc za violino in klavir, op. 22 Clare Schumann, potem transkripcije Treh romanc za oboo in klavir, op. 94 Roberta Schumanna, v drugem delu oddaje pa še nekoliko obsežnejšo Sonato za violončelo in klavir št. 2 v F-duru, op. 99, ki jo je Johannes Brahms ustvarjal v idiličnem okolju švicarskega mesta Thun in je prežeta s strastnim izrazom ter dolgimi melodičnimi linijami.
62 min • 25. 10. 2025
Godalni kvartet Kleio velja za enega najvznemirljivejših mladih sestavov. Je zmagovalec Mednarodnega komornega glasbenega tekmovanja Carla Nielsena (2023) in del priznanega BBC-jevega programa “Umetnik nove generacije”. Umetniške sile v kvartetu združujejo violinistki Juliette Ross in Katherine Yoon, violistka Yume Fujise in violončelistka Eliza Millett. Glasbenice so pred slabima dvema tednoma – 6. oktobra – nastopile v dvorani Wigmore v Londonu, kjer so se v sklopu cikla “The Lunchtime Concerts” predstavile z glasbo Edwarda Elgarja, Antona Weberna in Josepha Haydna. V izvedbi kvarteta Kleio bomo v Sobotnem koncertu predvajali Elgarjev Godalni kvartet v e-molu, op. 83 in Haydnov Kvartet št. 6 v D-duru, op. 50 z vzdevkom 'Žaba'.
57 min • 18. 10. 2025
Prodorna in danes vse bolj priznana gruzijska pianistka Mariam Bacašvili, ki šteje 32 let, je 16. junija letos izvedla klavirski recital v dvorani Wigmore v Londonu. Nekdanja varovanka programa “Umetnik nove generacije” 3. radijskega programa BBC-ja je tam nastopila v sklopu BBC-jevega cikla komornih koncertov “The Lunchtime Concerts” in najprej izvedla Koncert za inštrument s tipkami št. 3 v d-molu, BWV 974, ki ga je Johann Sebastian Bach napisal po Koncertu za oboo Alessandra Marcella. Nato so se na programu zvrstili še Andante spianato in Velika briljantna poloneza Frédérica Chopina, Sonata v D-duru, op. 30/3 Josepha Haydna ter dve Madžarski rapsodiji Franza Liszta, št. 11 v a-molu in št. 12 v cis-molu.
59 min • 11. 10. 2025
Iz posebne ponudbe koncertov, ki jo je Evroradio naslovil Najboljši mladi izvajalci, smo za predvajanje v tokratni oddaji odbrali izbor posnetkov s koncerta dveh nadarjenih mladih glasbenikov – 19-letnega danskega pianista Valdemarja Wenzla Mosta in 26-letnega norveškega violinista Ludviga Gudima. Mlada talenta sta 17. avgusta letos nastopila v cerkvi Naše Gospe v Nyborgu na Danskem, kjer sta izvedla glasbo Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johannesa Brahmsa, Olivierja Messiaena, Césarja Francka in Fritza Kreislerja. Za predvajanje smo izbrali Mozartovo Violinsko sonato št. 22 v A-duru, K. 305, Brahmsovo 1. violinsko sonato v G-duru, Temo in variacije Olivierja Messiaena in Kreislerjevo Ljubezensko bol. Pianist Valdemar Wenzel Most je odraščal v glasbeni družini v Nyborgu in poleg svojega glavnega glasbila – klavirja – igral še violončelo v ansamblu Zapolski Strings. Je prejemnik več nagrad, letošnji nosilec naziva Mladi talent P2, torej 2. programa Danskega radia in trenutno študira v Berlinu pri Kirillu Gersteinu. Nekaj let starejši v Oslu rojen violinist Ludvig Gudim igra violino že vse od 5. leta starosti. Doslej je osvojil številna prestižna tekmovanja, kot je denimo Mednarodno violinsko tekmovanje Juilliard, svojo deželo Norveško pa je med drugim zastopal tudi na tekmovanju Evrovizijskih mladih glasbenikov v Kölnu. Nastopal je že s slovitimi imeni, kot sta violinista Itzhak Perlman in Christian Tetzlaff, pred kratkim pa je bil imenovan za 3. koncertnega mojstra Simfoničnega orkestra Danskega radia.
62 min • 04. 10. 2025
Ansambel Marsyas je 7. avgusta letos nastopil v cerkvi sv. Janeza v kraju Ansbach na severu Bavarske v sklopu tamkajšnjega Bachovega tedna. Sestav se imenuje po starogrškem satiru Marsiju, ki je po mitološkem izročilu igral na piščal aulos in se v hudem glasbenem dvoboju pomeril s samim božanskim Apolonom. Mlada zasedba, sestavljena iz nemških in španskih glasbenikov, deluje od leta 2019, ko je nastopila na slovitem Nemškem glasbenem tekmovanju in ga tudi osvojila. S tem je ansambel prejel štipendijo Nemškega glasbenega koncila in bil izbran v Zvezni izbor mladih umetnikov. Danes nastopa na znanih prizoriščih, festivalih in ciklih širom po Evropi. Ansambel Marsyas je na avgustovskem koncertu v Ansbachu nastopil v zasedbi: Paula Pinn – baročna kljunasta flavta in baročni fagot, Maria Carrasco Gil – baročna violina, Jakob Kuchenbuch – baročni violončelo in viola da gamba ter Julius Lorscheider – čembalo. Kot glasbena gosta sta z ansamblom nastopila še violinistka Katarszyna Olszewska in flavtist Michael Form. Spored je bil v znamenju glasbe Johanna Sebastiana Bacha, Michela Blaveta, Jeana Baptista - Lullyja in Marina Maraisa.
62 min • 27. 09. 2025
Predvajamo izbrane posnetke s koncerta violinista Timothyja Chooija in pianista Stéphana Lemelina, ki sta 7. julija letos nastopila na glasbenem festivalu v kraju Orford na zahodni obali Anglije. Izbrali smo Mrtvaški ples Camilla Saint-Saënsa, Beethovnovi Violinsko sonato št. 7 v c-molu, op. 30/2 in Violinsko sonato št. 8 v G-duru, op. 30/3 ter Meditacijo iz opere Thais Julesa Masseneta.
62 min • 20. 09. 2025
Godalni kvartet Calidore, v katerem umetniške sile že poldrugo desetletje združujejo violinista Jeffrey Myers in Ryan Meehan, violist Jeremy Berry in violončelistka Estelle Choi, je 3. marca letos nastopil v londonski dvorani Wigmore, kjer se je po slabem desetletju znova predstavil poslušalcem v sklopu BBC-jevega cikla komornih koncertov »The Lunchtime Concerts«. Zasedba je bila ustanovljena leta 2010 na glasbenem konservatoriju Colburn v Los Angelesu, zadnja leta pa deluje v New Yorku. Na marčevem londonskem koncertu je kvartet Calidore izvedel 3. godalni kvartet v D-duru, op. 34 Ericha Wolfganga Korngolda, ki je v tem svojem delu, nastalem v zadnjih mesecih 2. svetovne vojne, citiral nekaj tem iz svoje hollywoodske glasbe, ter zadnji, 16. godalni kvartet v F-duru, op. 135 Ludwiga van Beethovna.
57 min • 13. 09. 2025
Priznani škotski pianist Steve Osborne je 24. februarja letos nastopil v dvorani Wigmore v Londonu. Osrednje delo sporeda njegovega recitala v sklopu BBC-jevega cikla "The Lunchtime Concerts" je bila obsežna Klavirska sonata št. 21 v B-duru, D. 960 Franza Schuberta. Kot predtakt k eni zadnjih Schubertovih mojstrovin je Osborne zaigral niz treh klavirskih miniatur. Najprej koral Jezus, ostani moje veselje, ki zaokroža kantato št. 147 Srce in usta in dejanje in življenje Johanna Sebastiana Bacha, ki ga je za klavir transkribirala slavna angleška pianistka Myra Hess, nato skladbo Lumen Christi sira Jamesa MacMillana, potem pa še delo z naslovom Koral za Steva (2017) sodobne britanske skladateljice Judith Weir, ki je Koral posvetila leta 2016 umrlemu ameriškemu skladatelju Stevu Stuckyju.
56 min • 06. 09. 2025
Predvajali bomo še skoraj vroča posnetka s koncerta, ki je bil pred dobrim mesecem, torej 21. maja, v Mozartovi dvorani v Schwetzingenu, mestecu na skrajnem severozahodnem robu zvezne dežele Baden-Württemberg. Na koncertu, ki je bil del tamkajšnjega festivala Schwetzingenske slavnostne igre, so nastopili norveška violinistka Eldbjørg Hemsing, nemška violončelistka Raphaela Gromes in ruski pianist Aleksej Volodin. Spored z naslovom Čudežni otroci je sestavljala glasba Clare Schumann, Lere Auerbach in Felixa Mendelssohna, zaradi omejene dolžine oddaje pa smo za predvajanje izbrali Klavirski trio v g-molu, op. 17 Clare Schumann in Mendelssohnov Klavirski trio št. 1 v d-molu, op. 49.
58 min • 28. 06. 2025
Aleksander Gadžijev je v zadnjih letih eno najbolj vročih imen slovenske klasične glasbe, zelo zanimiv pa je tudi za najuglednejše tuje odre. To mu je seveda omogočil izjemen uspeh na 18. Chopinovem klavirskem tekmovanju v Varšavi, na katerem je oktobra 2021 osvojil imenitno 2. mesto in za nameček prejel še posebno nagrado Krystiana Zimermana za najboljšo izvedbo Chopinove sonate. To brez dvoma lahko označimo za največji dosežek v zgodovini slovenske klavirske poustvarjalnosti. Gadžijev je med drugim 3. marca letos nastopil v sloviti londonski dvorani Wigmore in tam izvedel prefinjen in raznovrsten spored, ki ga je sestavljala glasba Debussyja, Corigliana, Bartóka, Schumanna in Rahmaninova. V tokratni oddaji predvajamo izbor posnetkov, in sicer Preludijev iz Debussyjevega 2. zvezka Preludijev za klavir, zadnje klavirsko delo Roberta Schumanna z naslovom Jutranje pesmi, op. 133 in Klavirsko sonato št. 2 v b-molu, op. 36 Sergeja Rahmaninova v priredbi Vladimirja Horowitza. Posnetek recitala Aleksandra Gadžijeva je v evroradijsko izmenjavo posredoval BBC.
61 min • 21. 06. 2025
Trobilni kvintet Dunaj Berlin zagotovo pomeni enega vrhov na področju trobilnih ansamblov oziroma kar v širšem merilu komornih sestavov. Združuje izjemne trobilce, ki delujejo v eni teh dveh evropskih glasbeno-kulturnih metropol. Kar trije glasbeniki zasedbe – trobentač Matthias Kernstock, pozavnist Walter Voglmayr in tubist Franz Winkler – so člani Dunajskih simfonikov, dopolnjujeta pa jih še Dunajski filharmonik Thomas Jöbstl (rog) ter profesor na Univerzi umetnosti v Berlinu in nekdanji član Berlinskih filharmonikov Gabor Tarkövi, ki je tudi neformalni umetniški vodja sestava. Člani kvinteta s tehnično virtuoznostjo, muzikalno prefinjenostjo in strastjo do komorne glasbe vselej ustvarijo neponovljivo zvočno izkušnjo in nekaj takega smo doživeli tudi na koncertu pred nekaj tedni, natančneje: 18. maja v dvorani Marjana Kozine v Slovenski filharmoniji, ko se je kvintet predstavil slovenskemu občinstvu v sklopu letošnje sezone cikla SiBrass. Repertoar zasedbe sega vse od izvirnih klasičnih mojstrovin prek njihovih aranžmajev do sodobne glasbe. Slogovno raznovrsten je bil tudi spored majskega koncerta, ki je ponudil glasbo Johanna Sebastiana Bacha, Arcangela Corellija, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Astorja Piazzolle, Johanna Straussa starejšega ter izvirno glasbo našega in polpreteklega časa.
59 min • 14. 06. 2025
Predvajamo posnetka s koncerta Tria ATOS, ki je 25. novembra lani nastopil v londonski dvorani Wigmore. Trio ATOS, v katerem igrajo violinistka Annette von Hehn, violončelist Stefan Heinemeyer in pianist Thomas Hoppe, je tam najprej izvedel obsežni Klavirski trio št. 1 v H-duru, op. 8 Johannesa Brahmsa, preostali del sporeda pa sta zapolnili lirični miniaturi za klavirski trio, op. 76 francoske glasbene ustvarjalke Mel Bonis, ki ju je naslovila 'Večer in Jutro'.
56 min • 07. 06. 2025
Na 2. koncertu letošnje sezone cikla SiBrass, ki je bil v nedeljo, 13. aprila, v dvorani Slavka Osterca v Slovenski filharmoniji, sta nastopila mladi, prodorni slovenski tubist Jan Volčanšek, ki se je med drugim kalil tudi na Amsterdamskem konservatoriju pri prof. Perryju Hoogendijku (tubistu Kraljevega orkestra Concertgebouw), in pianistka Sae Lee, ki jo poznamo kot zelo dejavno komorno glasbenico in korepetitorko na slovenski glasbeni sceni. Jan Volčanšek in Sae Lee sta nam predstavila tehten in umetniško zaokrožen spored, sestavljen pretežno iz izvirnih del za tubo in klavir. Najprej je zvenela Sonata za tubo in klavir Paula Hindemitha, potem Koncert za tubo Johna Williamsa, prvi del koncerta pa je zaokrožilo novo delo Maje Matić z naslovom The Universe Doesn't Give a Damn. Drugi del je uvedla skladba Tuba Buffo Juliusa Jacobsena, sledila je priredba Nokturna za rog in klavir Franza Straussa, spored pa je zaokrožila glasba Ludwiga van Beethovna – Duet št. 1, WoO 27 za fagot in klarinet, ki je zvenel v transkripciji za tubo in evfonij. To je skupaj z Volčanškom kot glasbeni gost izvedel evfonist Emanuel Mikac.
64 min • 31. 05. 2025
Predvajamo posnetke s koncerta kvarteta Dover, ki je 17. marca letos nastopil v dvorani Wigmore v Londonu v sklopu BBC-jevega komornega cikla The Lunchtime Concerts. Kvartet, v katerem igrajo violinista Joel Link in Bryan Lee, violistka Julianne Lee in violončelist Camden Shaw, je tam najprej izvedel Godalni kvartet št. 12 v F-duru, op. 96, 'Ameriški' Antonína Dvořáka, nato Godalni kvartet št. 1 v a-molu, op. 41, št. 1 Roberta Schumanna, nazadnje pa kot dodatek še Andante iz Godalnega kvarteta št. 4 v e-molu, op. 44, št. 2 Felixa Mendelssohna.
58 min • 24. 05. 2025
Čajkovski je Klavirski trio v a-molu ustvarjal v letih 1881 in 1882, ko se je mudil v Rimu. S podnaslovom V spomin na velikega umetnika ga je posvetil svojemu tesnemu prijatelju in mentorju Nikolaju Rubinsteinu, ki je umrl marca 1881. Sestavljata ga dva obsežna stavka. Prvi, Pezzo elegico, je oblikovno konvencionalen. Kljub dokaj razgibani glasbeni teksturi prevladuje elegični podton, ki ga začrta uvodna tema. Glasba je na nekaterih mestih tudi bolj optimistična, vselej pa čustveno polna. Še obsežnejši drugi stavek Tria je zasnovan kot tema z dvanajstimi variacijami in sklepno kodo. Tema, ki jo predstavi klavir, je bistveno svetlejša, skoraj klasicistično jasna in zdi se, kot da bi nas Čajkovski hotel prestaviti nekam popolnoma drugam, v svet utopije, upanja in neskaljenega optimizma. Tema se v nadaljnjih variacijskih obdelavah približuje značaju skladateljevih slovitih Variacij na rokokojsko temo, glasba pa doseže vrhunec v mogočni 12. variaciji, za katero je Čajkovski v pismu svoji mecenki Nadeždi von Meck zapisal, da si jo je zamislil kot "finale celotne skladbe". Trio Fortuny, v katerem umetniške sile združujejo violinist Joel Bardolet, violončelist Pau Codina in pianist Marc Heredia, je delo izvedel 6. avgusta lani v cerkvi v Nordbyju v neposredni bližini mesta Esbjerg na zahodni obali Danske.
56 min • 17. 05. 2025
Predvajamo posnetke s koncerta violončelistke Anastasie Kobekine in pianista Jeana - Sélima Abdelmoule, ki sta 27. januarja letos nastopila v londonski dvorani Wigmore v sklopu BBC-jevega cikla komornih koncertov The Lunchtime Concerts. Glasbenika sta izvedla Tri skladbe za violončelo in klavir Nadie Boulanger, Pravljico Leoša Janáčka, transkripcijo samospeva Les berceaux (Zibeli), op. 23/1 Gabriela Fauréja in za konec še transkripcijo Fauréjeve Violinske sonate št. 1 v A-duru, op. 13.
55 min • 10. 05. 2025
Simfonični orkester Zahodnonemškega radia iz Kölna je 1. junija lani v dvorani Filharmonije v Essnu priredil Veselo glasbeno urico, v kateri je kot osrednje delo sporeda izvedel obsežnejšo Serenado za orkester v D-duru Michaela Haydna. Orkester je vodil nemški dirigent Reinhard Goebel, ki je Haydnovo Serenado v D-duru razdelil na dva obširnejša dela, med katera je vrinil Koncert za pozavno v Es-duru Georga Christopha Wagenseila. V njem se je v vlogi solista predstavil Kris Garfitt.
54 min • 03. 05. 2025
Umetniško vodstvo na uvodnem koncertu letošnje sezone cikla SiBrass, ki je bil 30. marca v dvorani Marjana Kozine v Slovenski filharmoniji, je prevzel izjemni in vsestranski glasbenik Leonhard Paul, ki ga dobro poznamo kot pozavnista in basovskega trobentača v trobilski zasedbi Mnozil Brass. Paul kot član slovite zasedbe, katere člani v zadnjih letih pogosto navdušujejo tudi na slovenskih koncertnih odrih, svoje nastope vselej začini s performativnimi vložki, ki jih določata izrazit smisel za črni humor in pantomimo ter izjemen občutek za odrsko prezenco. Za to vizualno podobo pa je tudi zelo široka in neponovljiva glasbena osebnost, ki je s svojo kariero pustila neizbrisljiv pečat na pedagoškem in umetniškem področju. Sodeloval je s številnimi, še zlasti dunajskimi zasedbami, dirigenti, kot je bil Nicolaus Harnoncourt, že dlje časa je vodja oddelka za komorno in sodobno glasbo Inštituta Josepha Haydna Univerze za glasbo in uprizarjajočo umetnost na Dunaju, v svoji matični zasedbi Mnozil Brass pa se že od samih začetkov pred tridesetimi leti intenzivno angažira tudi kot skladatelj in aranžer. V večplastni vlogi – kot izvajalca, aranžerja, skladatelja in umetniškega vodjo – smo ga spoznali tudi na tokratnem koncertu v Ljubljani. Na sporedu se je Paulova avtorska glasba prepletala z njegovimi priredbami filmskih in klasičnih melodij.
57 min • 26. 04. 2025