Predlogi

Ni najdenih zadetkov.


Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Po belih in črnih tipkah

146 epizod

146 epizod


Po belih in črnih tipkah - veliki pianisti in mojstri klavirske igre; oddaja o pianistih preteklosti, njihovih življenjih, o velikem slogu, moči osebnosti in hipnotični avtentičnosti njihove umetnosti.


14. 03. 2024

Carl Reinecke, 2. del

Vsestranski glasbenik Carl Reinecke se je rodil 23. junija 1824 v Altoni, ki je bila tedaj del Danske, danes pa je okrožje nemškega mesta Hamburg. Vso izobrazbo in glasbeno vzgojo je prejel od očeta Rudolfa Reineckeja, ki je bil ugleden učitelj in glasbeni pisec. Carl naj bi začel skladati pri sedmih letih, zagotovo pa je, da je pri dvanajstih že nastopal kot solist na violini in klavirju, kmalu je postal tudi izvrsten orkestrski glasbenik. Kot osemnajstletnik je uspešno gostoval na Švedskem in Danskem, kjer mu je kralj Christian VIII. leta 1843 podelil štipendijo, ki mu je omogočila študij v Leipzigu. Tu je spoznal Mendelssohna, Gadeja, Schumanna in Davida, kar je brez dvoma močno vplivalo na njegov razvoj.


07. 03. 2024

Carl Reinecke, 1. del

Carl Reinecke je bil nemški skladatelj, dirigent in pianist, rodil se je leta 1824. Študiral je pri očetu, Rudolfu Reineckeju, pa tudi pri Felixu Mendelssohnu, Robertu Schumannu in Franzu Lisztu. Spominjamo se ga kot enega najvplivnejših in vsestranskih glasbenikov svojega časa. 35 let, do leta 1902, je bil profesor klavirja in kompozicije na leipziškem konservatoriju. Po upokojitvi je večer svojega življenja, svojih zadnjih osem let, povsem posvetil kompoziciji; to je obrodilo skoraj tristo objavljenih del. Skupno je napisal štiri klavirske koncerte, pa koncerte za violino, violončelo, harfo in flavto ter ogromno komorne glasbe. Med njegova najpomembnejša dela štejejo tri simfonije in opero Kralj Manfred.


29. 02. 2024

Koncertne etude Moschelesa, Cramerja in Bowna

Ker človeška ustvarjalnost ne pozna meja, zaživi umetnost tudi na tleh, ki ji niso najbolj naklonjena. V glasbeno najpolnejšem obdobju – romantiki – se je razvila in vzcvetela koncertna etuda. Predvajamo in predstavljamo Dvanajst novih velikih karakternih etud, op. 95 Ignaza Moschelesa, Klavirsko sonato v f-molu, op. 27/1 Johanna Baptista Cramerja in Balado za klavir št. 2 v a-molu, op. 87 Yorka Bowna.


22. 02. 2024

Martha Argerich

Življenje ene največjih pianistk moderne dobe Marthe Argerich, o kateri lahko z gotovostjo trdimo, da je vse prej kot tista ustaljena podoba, ki jo živi veliko njenih koncertnih kolegov, je bilo vedno zavito v tančice skrivnosti. Njena želja po zasebnosti je vedno znova ovirala radovedno javnost, ki se je hotela dokopati do podrobnosti njenega vihravega značaja, nekonvencionalnega življenjskega sloga in njenih pogledov na umetnost. Predvajali bomo Sonato za klavir št. 7 v D-duru, op. 10/3 Ludwiga van Beethovna, Ravelove Nočne prikazni in Klavirski koncert št. 1 v e-molu, op. 11 Frédérica Chopina v njeni izvedbi.


15. 02. 2024

Arnold Bax, tretjič

Bax je bil v bistvu nekonformistična figura, osvobojena družbenih konvencij, saj se je rodil v premožni družini. Za preživetje mu ni bilo treba nikoli delati ali poučevati. Zdi se, da po najstniških letih ni imel običajnega doma. Selil se je iz hotela v hotel in končno preživel svoja zadnja leta v pubu White Horse v Storringtonu v Sussexu.


08. 02. 2024

Arnold Bax/drugič

Bax je med prvo svetovno vojno za Harriet Cohen, s katero je takrat živel, napisal Simfonične variacije za klavir in orkester. Cohenova je za to delo imela izključne izvajalske pravice, to pa je bil poglaviten razlog, da Simfonične variacije dolgo niso bile objavljene. V dvajsetih in tridesetih letih 20. stoletja jih je igrala precej pogosto, leta 1948 pa jo je nesreča za nekaj časa oropala uporabe desne roke.


01. 02. 2024

Arnold Bax/prvič

Arnold Bax je za številne daleč najbolj zapostavljen britanski skladatelj iz prve polovice 20. stoletja, časa, v katerem so ustvarjali Elgar, Britten, Holst, Vaughan Williams in Walton. K prepoznavnosti zagotovo niso pripomogli Baxova sramežljivost, zadržanost in odpor do promoviranja svoje glasbe.


25. 01. 2024

Klavirska glasba Webra, Liszta, Chopina, Scarlattija in Wagnerja na posnetkih starejšega datuma

Vračamo se v čas analognih posnetkov, ki so jih založbe izdajale na vinilnih ploščah. Imena izvajalcev mogoče niso več tako znana današnjemu poslušalcu klavirske glasbe, saj v obilici izjemnih interpretov preprosto ni več mogoče nameniti pozornosti vsem, ki si jo vsekakor zaslužijo. Upamo, da naš izbor odkriva kakšno novo dragocenost ali obuja spomine na nekoč živo preteklost. Glasba Carla Marie von Webra, Domenica Scarlattija, Franza Liszta, Richarda Wagnerja in Frederica Chopina v izvedbah pianistov Alfreda Brendla, Alexandra Brailowskega, Alexandra Jennerja, Paula Badura-Skode in Jorgeja Boleta, Alfreda Cortota.


18. 01. 2024

Marguerite Long, Cyril Smith/drugič

Pianist Cyril Smith je od leta 1926 do 1930 študiral na Kraljevi glasbeni akademiji v Londonu. V tem obdobju mu je zmaga na klavirskem tekmovanju, ki ga je razpisal časopis Daily Express, prinesla pomembne koristi, med drugim tudi snemanje pri založbi Columbia. Naslednje leto je debitiral v Birminghamu. Devetnajstletni pianist je bil nedvomno že tehnični čudež. Pet let pozneje je k njemu pristopil vodja založbe HMV, ki je bil navdušen nad nekaterimi njegovimi radijskimi posnetki. Smith se je odločil za izredno zahtevno skladbo Islamej Milija Balakireva.


11. 01. 2024

Marguerite Long, Cyril Smith

Marguerite Long se je rodila 13. novembra 1874 v starem romanskem mestu Nîmes na jugu Francije. Njen oče je bil železniški delavec, mati pa je bila tista, ki se je navduševala nad glasbo. Na malo Marguerite je imela najmočnejši glasbeni vpliv njena osem let starejša sestra Claire. Kot v prejšnji oddaji, se bomo ob zgodbi francoske pianistke seznanjali tudi z življenjsko potjo Cyrila Smitha.


04. 01. 2024

Ravelov Klavirski koncert in Marguerite Long

11. novembra 1931 je Marguerite Long prejela dokončani prepis koncerta Maurica Ravela. Skladatelj, fasciniran nad ritmi jazzovske glasbe, ki jo je spoznaval na turneji po Ameriki, se je po dolgem času spet vrnil k ideji klavirskega koncerta. Njegov namen je bil ustvariti briljantno delo, ki povzdiguje pianistovo virtuoznost, brez potrebe po iskanju globin in višjih resnic; pristop, ki ga je navduševal pri Saint-Saёnsu in Mozartu. Željo, da bi bil solist na premieri, je moral Ravel zaradi težav z zdravjem opustiti. Delo je posvetil Marguerite Long in čez dva meseca, 14. januarja 1932, je pianistka igrala premierno izvedbo z Ravelom na podiju orkestra Lamoureux.


28. 12. 2023

Decembrski kolaž/tretjič

Leta 1848 so politični vzgibi nacionalne identitete v Evropi sprožili veliko prebujanje. Češki skladatelj Bedřich Smetana je s svojimi pozivi k odpravi habsburške absolutistične vladavine odkrito sodeloval v tej revoluciji. Ko se je komaj izognil aretaciji in si ni mogel ustvariti kariere v Pragi, se je umaknil na Švedsko.


21. 12. 2023

Decembrski kolaž/drugič

Skladatelj Ralph Vaughan Williams je bil dolgoletni intimni prijatelj Harriet Cohen. V pismih je razkril zaletav odnos in jo redno spominjal na tisoče poljubov, ki mu naj bi jih obljubila. Bil je gost na njenem domu in se pogosto udeleževal majhnih zabav, ki jih je Cohenova prirejala za svoje prijatelje. Leta 1933 je premierno izvedla njegov Klavirski koncert v C-duru. Koncert je pianistki posvečen, nekaj časa pa je imela tudi ekskluzivno pravico do izvajanja.


14. 12. 2023

Decembrski kolaž/prvič

Ko smo se ozirali po zgodbah koncertnih pianistov in pianistk, se je kakor naročena pojavila Harriet Cohen. Težko je doumeti, da je nekoč tako priljubljena in oboževana umetnica povsem pozabljena. Med vojnama je bila najbolj očarljiva britanska pianistka z zbirko slik, ki je bila skoraj tako impresivna kot seznam njenih ljubimcev. Magnetna privlačnost njene osebnosti in očarljivo samosvoja zunanjost sta bili vseskozi oblegani tako z moške kot ženske strani.


07. 12. 2023

Med belim in črnim (14)

Na turneji po Ameriki je Čajkovskega navdušilo igranje pianistke Adele aus der Ohe. Povabil jo je v Rusijo, da bi ponovila njun uspeh izpred dveh let v Carnegiejevi dvorani, ko sta izvedla skladateljev Prvi klavirski koncert. Tako sta leta 1893 Adele in sestra Mathilde spakirali kovčke ter se odpravili na naporno, več tednov dolgo potovanje. Konec oktobra je bil Sankt Peterburg prizorišče zgodovinskega koncerta. V prvi polovici je bila premierno izvedena Šesta simfonija Čajkovskega, Patetična. Ob žalnem koncu simfonije je pianistka zapisala: "Čajkovski je bil zdrav in srečen, vendar se je zdelo, da v mislih skriva slutnjo nenadne smrti. V odmoru je govoril o Gounodovi smrti in o visoki starosti, ki mu je bila dana. Večkrat je ponovil: Če bi le živel še dvajset let, koliko bi lahko še pisal, kaj vse bi lahko naredil."


30. 11. 2023

Med belim in črnim (13)

"Moj novi glasbeni otrok začenja rasti (...)" je Čajkovski zapisal v pismu Nadeždi von Meck oktobra 1879, "(...) in malo po malo se oblikuje njegov značaj. Pišem z velikim navdušenjem, a premišljeno in previdno, ne pa z mrzlično naglico, ki vedno škoduje mojim delom". Novembra je Čajkovski obvestil založnika Petra Jurgensona: "Začel sem delati skice za prvi stavek drugega klavirskega koncerta. Ubogi moj Jurgenson! Kljub temu ne bo nared pred pomladjo." Decembra je Čajkovski iz Pariza odšel v Rim, kjer se je do januarja 1880 ukvarjal s predelavo 2. simfonije in komponiranjem Italijanskega capriccia.


23. 11. 2023

Med belim in črnim (12)

Prvi klavirski koncert Petra Iljiča Čajkovskega je bil, podobno kot večina njegovih del, končan v zelo kratkem času. Čajkovski ni bil koncertni pianist, čeprav sodobniki poročajo, da je klavir igral zelo dobro. Na oder je prihajal kot dirigent in nič ni nenavadnega, da je svoj prvi koncert ustvaril šele pri 34. letih, saj ni imel ambicije, da se s svojo skladbo predstavi tudi kot solist, kot na primer Rahmaninov. Čajkovskega je zanimalo mnenje pianistov glede tehnične težavnosti, nerodnosti ali neučinkovitosti, zato je koncert preigral Nikolaju Rubinsteinu in Nikolaju Hubertu. Rubinstein je skladbo ostro skritiziral, saj naj bi imela kompozicijske pomanjkljivosti in premalo jasen tematski material, zato je avtorju predlagal številne popravke. Čajkovski je bil globoko užaljen in zavrnil kakršnekoli spremembo.


16. 11. 2023

Med belim in črnim (11)

Leta 1876 je Čajkovski z bratom Modestom odpotoval v Pariz, nato pa obiskal Bayreuth, kjer je srečal Liszta in Wagnerja. Madžarski mojster je bil nad Čajkovskim navdušen, medtem ko Wagner ni delil njegovega mnenja. To je bilo obdobje globokih osebnih težav in depresije Čajkovskega. Poročil se je z Antonino Ivanovno Miliukovo, svojo obsedeno oboževalko. Njuna katastrofalna zveza je trajala le devet mesecev. Po ločitvi si je skladatelj uspel zagotoviti dolgoročno finančno podporo Nadežde von Meck, vdove železniškega barona; lahko je odstopil s položaja na moskovskem konservatoriju in postal skladatelj s polnim delovnim časom. V tem času je nastajalo delo večjega obsega, njegova Velika sonata v G-duru za klavir.


09. 11. 2023

Med belim in črnim (10)

Anton Rubinstein je veljal za enega največjih pianistov svojega časa z več kot sto objavljenimi skladbami, vključno z operami, simfonijami in klavirskimi koncerti. Njegov slog je bil svetovljanski. Oblikovalci okusa v Rusiji pa so bili nacionalni skladatelji. Zgodovina pripoveduje zgodbo o junakih, Mogočni petorki, ki je rusko glasbo pomikala naprej, na Rubinsteina pa gledala kot na pianista, ki je pisal obrtniško in zato upravičeno pozabljeno glasbo.


02. 11. 2023

Med belim in črnim (9)

V prazničnem tednu ob Vseh svetih se z glasbo spominjamo nekaterih pianistov, ki so bili že za življenja deležni manjše pozornosti, po smrti pa ostali v zavesti le redkih ljubiteljev. Prižgali bomo svečko spominu na Hansa Richter-Haaserja, Rudolfa Firkušnega, Paula Jacobsa in Sergia Fiorentina.


Več epizod
Domov V živo Podkasti Spored Kontakt