Goriški virtuoz vskočil namesto priznane portugalske pianistke in navdušil domačo publiko

Na 2. koncertu Zimskega festivala bi pretekli torek v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma, s Simfonični orkestrom RTV Slovenija in pod taktirko brazilskega dirigenta Ricarda Castra, morala nastopiti portugalska pianistka Maria João Pires, ki pa je zaradi bolezni svoj koncert v zadnjem hipu odpovedala. Vskočil je domači pianist Aleksander Gadžijev, kar se je izkazalo za izjemno uspešno potezo Festivala Ljubljana. Dogodka se je udeležila Katja Ogrin, ki je po koncertu solista povabila pred mikrofon.

Aplavz navdušenega občinstva je v Gallusovi dvorani sledil Gadžijevi izvedbi Chopinovega koncerta za klavir in orkester št. 2 v f-molu, op. 62, s katerim je mladi slovensko-italijanski pianist nastopil tudi v finalu 18. mednarodnega Chopinovega klavirskega tekmovanja v Varšavi in si priigral drugo mesto. Gadžijev, ki ima omenjeno delo brez dvoma dodobra v prstih, je znova dokazal, da skladatelja zelo dobro razume in čuti. Gledalci so bili priča strastni, izjemno virtuzni in zelo čutni izvedbi koncerta, svoje vtise po nastopu pa je Gadžijev strnil takole:

» Vedno je nek nov občutek, ko se približam tej zelo bogati glasbi, ki jo lahko igraš stokrat in vsakič se rodi nekaj novega. Danes predvsem ob pomoči orkestra in dirigenta s katerim sva se zelo dobro ujela. V prvem stavku sem občutil neko globoko strast, neko neposredno energijo in potem v drugem iskal najbolj nežno nianso klavirja tako so mi ostali precej prijetni vtisi tega koncerta. »

 Goriški pianist je s simfoničnim orkestrom RTV Slovenija v preteklosti že nastopal, tudi  tokrat je bila očitna dobra energija med solistom in orkestrom, medtem ko z dirigentom Ricardom Castro, kot je povedal sam ...

» Z dirigentom sva se srečala prvič in upam, da ne zadnjič, ker sva se oba zelo dobro počutila. Pri RTV simfonikih je vedno občutit tako lepo, mlado energijo in se čuti, da ta orkester igra z užitkom. To se potem prenese tudi na solista in dirigenta in je zato lažje ustvarjati. »

 Ustvarjalnega in izvedbenega navdiha ima Aleksander Gadžijev še na pretek zato mu vsak nastop predstavlja priložnost za novo občutenje in svežo energijo. Dela romantičnega skladatelja Frederica Chopina so zanj še vedno izziv, seveda pa rad izvaja tudi dela drugih skladateljev. Kot je sam povedal...

»Menjave so vedno na razpolago in tako čez dva tedna igram Schumanna na solističnem recitalu. S Chopinom in Schumannom pa sem našel lepo kombinacijo dveh romantičnih skladateljev. Ker pa je Chopinov repertoar velikanski je tudi tu vedno priložnost za nov izziv in se lahko ustvarjalec razvija tudi zgolj z njegovo glasbo. Njegova dva koncerta bom še nekaj časa igral in vsakič bo to novo doživetje saj je vse skupaj odvisno tudi od orkestra, dvorane in akustike. Tako je nov izziv ne samo glasba sama ampak tudi vsakokratna situacija in dolgčas mi gotovo ne bo.«

Dolgčas Gadžijevu letos brez dvoma ne bo, saj ga čaka daljša turneja po Poljski in Japonski, pa koncerti v Združenem kraljestvu ter na Nizozemskem in v Italiji. Pestro leto bo sklenil s turnejo po Avstraliji in Daljnem vzhodu.

»Seveda se veselim dolge turneje po Avstraliji, ki bo oktobra in verjamem, da bo to zelo presenetljivo doživetje. Najbližje pa sta koncerta v Kulturnem domu v Novi Gorici ter v Celju, štirinajstega in petnajstega februarja. »

Tako goriški, kakor celjski koncert Gadžijeva, ki velja za enega najboljših slovenskih pianistov mlajše generacije, sta že razprodana. Domače občinstvo zelo ceni mladega virtuoza, ki ima za seboj že uspehe na številnih prestižnih tekmovanjih v Italiji, na Japonskem, v Avstraliji in pred kratkim na Poljskem. Ponaša se tudi z nazivom BBC-jev umetnik nove generacije in uspešno koncertira po vsem svetu. Januarja letos je pod taktirko Valerija Gergijeva debitiral v Marijinem gledališču v Sankt Peterburgu. Kljub svetovni slavi pa Gadžijev ostaja skromen, pristen in čuječ. Pred nastopom, kot pravi sam, posebnega rituala nima.

»Vsakič se malo spreminja, iščem enostavno globok notranji mir.«

 Njegovo notranjo umirjenost, nežnost in iskrenost je mogoče čutiti tako v pogovoru, kot tudi v njegovi izvedbi klavirskih del. Občinstvo drugega koncerta 5. Zimskega festivala je pretekli torek v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma mladega umetnika nagradilo z bučnim aplavzom, solist pa se mu je zahvalil z nežnim in doživetim Chopinovim Preludijem v cis-molu. Izbral ga je po trenutnem navdihu in občutenju.

»Vedno imam na razpolago neko široko izbiro del in v tistem trenutku sem občutil, da bi bilo prav večer zaokrožiti ne zgolj virtuozno ampak tudi na nek drug način.«

Drugi koncert 5. Zimskega festivala je Simfonični orkester RTV Slovenija pod taktirko brazilskega dirigenta Ricarda Castra odprl z Beethovnovo Uverturo Coriolan, v drugem delu koncerta pa sta zveneli dve deli, četrta iz zbirke devetih suit Bachianas Brasileiras Heitorja Ville-Lobosa in baletna suita Ognjeni ptič Igorja Stravinskega. V prvem delu je bilo med dirigentom in orkestrom zaznati nekaj neusklajenosti, ki so se mestoma tudi zvočno izrazile, vendar pa na navdušenje v dvorani niso vplivale. Orkester se je s solistom Aleksandrom Gadžijevim, ki je nastopil v prvem delu koncerta energijsko dobro ujel, izvedbeno pa popravil vtis v drugem delu koncerta, v izvedbi temperamentne, z Bachom navdahnjene brazilske suite skladatelja Ville-Lobosa ter simfonične suite iz leta 1919, ki osvetljuje najpomembnejše trenutke baleta Ognjeni ptič Igorja Stravinskega.

Kljub odpovedi portugalske pianistke Marie João Pires, s katero pianist in dirigent Ricardo Castro že leta uspešno sodeluje, je simfonični orkester RTV Slovenija s koncertnim mojstrom Benjaminom Ziervoglom in solistom Aleksandrom Gadžijevim navdušil občinstvo drugega koncerta Zimskega festivala. Zimski festival je že peto leto organiziral Festival Ljubljana.

Katja Ogrin