V središču Cankarjeve družbeno-kritične in socialne drame je premožen mož in oblastnik kantor. Povzpetnik na poti do svojega položaja ni izbiral sredstev. Brezvestno si podreja vso Betajnovo, Cankarjevo metaforo za domačo deželo; če ne gre drugače, torej z manipulacijo in lobiranjem, se odloči za bolj brutalno pot – nasilja in umora. Odstranjuje vse in vsakogar, ki ga pri tem zmoti in ovira. Gorje se naseli tudi v njegovo družino, saj takšen človek ni sposoben sočutja in ljubezni. Ves svet mu služi le kot material za izpolnjevanje njegovega nenasitnega apetita po oblasti in moči. Njegovo okolje, Betajnova, pa mu s svojo podredljivostjo in strahospoštovanjem tlakuje pot do zmage. S kantorjem se zližeta tudi pravosodna in cerkvena oblast. Prirejevalec Jože Valentič se je osredotočil bolj na družbeno in socialno plat Cankarjevega besedila in je potisnil intimnejše odnose vpletenih v ozadje. S tem je še bolj neposredno izpostavil aktualnost Cankarjevega besedila.

Avtor: Ivan Cankar
Režiser in avtor radijske priredbe: Jože Valentič
Dramaturginja: Vilma Štritof
Tonski mojster: Nejc Zupančič
Glasbena oblikovalka: Darja Hlavka Godina

Kantor: Borut Veselko
Župnik: Milan Štefe
Maks: Blaž Šef
Francka: Nina Rakovec
Sodnik: Jernej Kuntner
Nina: Lena Hribar
Hana: Darja Reichman
Krnec: Boris Kerč
Franc Bernot: Tines Špike
Lužarica: Mojca Funkl
Kantorjev oskrbnik: Andrej Nahtigal
Ženski glas: Miranda Trnjanin

Produkcija Uredništva igranega programa
Posneto v studiih Radia Slovenija marca 2016

Ob stoštirideseti obletnici Cankarjevega rojstva smo v Uredništvu igranega programa ves teden namenili radijskim igram, posnetim po njegovih delih. Cankarjeva družbenokritična in socialna drama v treh dejanjih je bila napisana leta 1901, izdana leta 1902, prvič pa uprizorjena leta 1904 v Ljubljanskem deželnem gledališču. Med vsemi Cankarjevimi dramami velja za najkompleksnejše dramsko besedilo in je vznemirjala številne slovenske gledališke ustvarjalce. Razkriva anatomijo zločina in zločinca in neizbežen proces v kapitalistični družbi. V središču je povzpetnik Kantor, ki na poti do svojega položaja ne izbira sredstev. Brezvestno si podreja vso Betajnovo, Cankarjevo metaforo za slovensko družbo; če ne gre z manipulacijo in lobiranjem, uporabi brutalnejše poti – nasilje in umor. Odstranjuje vse in vsakogar, ki ga pri tem zmoti in ovira. Gorje se naseli tudi v njegovo družino, saj Kantor ni sposoben sočutja in ljubezni. Ves svet je zanj le material za izpolnjevanje njegovega nenasitnega apetita po oblasti in moči. Njegovo okolje, Betajnova, mu s svojo podredljivostjo, strahom in spoštovanjem tlakuje pot do zmage. S Kantorjem se zbližata tudi pravosodna in cerkvena oblast. Prirejevalec in režiser Jože Valentič se je osredotočil na družbeno in socialno plat Cankarjevega besedila in potisnil intimnejše odnose med vpletenimi v ozadje. S tem je še bolj neposredno povdaril njegovo aktualnost.

Dramaturginja Vilma Štritof
Režiser Jože Valentič
tonski mojster Nejc Zupančič
Glasbena oblikovalka Darja Hlavka Godina
Izvajalca glasbe Marta Kržič, Dejan Mesec

Kantor Borut Veselko
Župnik Milan Štefe
Maks Blaž Šef
Francka Nina Rakovec
Sodnik Jernej Kuntner
Nina Lena Hribar
Hana Darja Reichman
Krnec Boris Kerč
Franc Bernot Tines Špik
Lužarica Mojca Funkl
Kantorjev oskrbnik Andrej Nahtigal
Ženski glas Miranda Trnjanin

Traja 37′ 50”
Produkcija Uredništva igranega programa
Posneto v studiih Radia Slovenija marca 2016

Vilma Štritof