Tretji del Glasbene jutranjice smo naslovili Češki skladatelji naše dobe. V njem se posvečamo glasbi predvsem sodobnih čeških skladateljev, slišali pa bomo tudi nekaj skladb avtorjev, ki so ustvarjali v 20-tem stoletju.
Ilja Hurník je glasbo začel ustvarjati že okrog leta 1933, torej ko mu je bilo le 11 let. Bil je aktiven pianist in je veliko nastopal v tujini ter navduševal predvsem z interpretacijami del Clauda Debussyja in Leoša Janáčka. Veliko je sodeloval s Pavlom Štěpánom, s katerim sta obujala zanimanje za igranje na klavir štiriročno.
ILJA HURNÍK: DOMÁCÍ HUDBA ZA KLAVIR ŠTIRIROČNO
\t1. ALLEGRO (ALLA CHARLESTON)
\t2. ALLEGRO MODERATO (ALLA RAGTIME)
\t3. MODERATO (ČRNSKA USPAVANKA)
\t4. ANDANTE (ALLA HABANERA)
\t5. MOLTO ALLEGRO (ALLA CAKE-WALK)
Klavir: VERA LEJSKOVA in VLASTIMIL LEJSEK
Jan Novák je deloval v 1960-ih in je napisal glasbo za več filmov ter animacij, pisal pa je tudi pesmi in to v latinščini pod psevdonimom Ianus Novak. Za svojo poezijo je leta 1970 prejel nagrado magna laus na tekmovanju iz latinske poezije v Amsterdamu.
JAN NOVÁK: EXERCITIA MYTHOLOGICA
\t1. APOLLO
\t2. ORPHEUS
\t3. ERATO
\t4. MIDAS
\t5. ECHO
\t6. MINERVA
\t7. TITYRUS
\t8. TERPSICHORE
PRAŠKI FILHARMONIČNI ZBOR, Dirigent: PAVEL KÜHN
Nadaljujemo z glasbo nekoliko starejšega avtorja, ki je živel že v prvi polovici 20-tega stoletja. Gideon Klein, judovski pianist in skladatelj, je s svojim igranjem navduševal praško občlinstvo. Dolgo je veljalo, da je glasbo začel ustvarjati šele po deportaciji v taborišče v Terezinu, kjer je bil sicer aktiven kot organizator tamkajšnjega kulturnega življenja, vendar pa je v resnici pisal že pred tem, le da so dela na odkritje čakala v kovčku v eni izmed hiš njegovih prijateljev. Že ta kažejo na skladatelja izjemne zrelosti (glede na njegovo mladost v času, ko jih je pisal), njegov slog v Terezinu pa se je še dodatno razvil. Njegova ustvarjalnost se je končala leta 1944, ko so ga iz Terezina najprej premestili v Auschwitz nato pa še v podtaborišče Fürstengrube, od koder se ni vrnil.
GIDEON KLEIN / VOJTECH SAUDEK: PARTITA ZA GODALA
\t1. ALLEGRO SPICCATO
\t2. VARIATION ÜBER EIN MÄHRISCHES VOLKSLIED: LENTO
\t3. MOLTO VIVACE
GODALNI ORKESTER IZ PADOVE IN BENETK, Dirigent: NADA MATOŠEVIĆ
En najpomembnejših čeških skladateljev druge polovice 20-tega stoletja je bil Miloslav Ištvan, ki se je v svojih delih zgledoval po glasbi Béle Bartóka ter ljudski glasbi. Študiral je romunsko in afriško folkloro ter se v svojih skladbah spogledoval z žanri zabavne glasbe.
MILOSLAV IŠTVAN: CANZONA, ZA ALTOVSKO FLAVTO, ANGLEŠKI ROG, VIOLONČELO IN KLAVIR
\tStavka: 1. in \t2.
ANSAMBEL MONDSCHEIN, Flavta: JAROSLAV PELIKÁN, Angleški rog: JITKA TOMŠÍČKOVÁ, Violončelo: RADOMÍR ŠIRC, Klavir: HANUŠ BARTOŇ
Petr Eben je bil skladatelj, zborovodja in izjemen organist, ki je velik del svojega opusa posvetil prav orglam. Slovel je po svojih improvizacijah, vendar pa je osrednji del njegovega umetniškega ustvarjanja zajemala kompozicija. Pisal je domala glasbo vseh žanrov od opere in baleta do velikih instrumentalnih del in skladb za zbore ter samospeve.
PETR EBEN: O LASTOVKAH IN DEKLETIH
\tDEKLE MOJE, MALA LASTOVICA
\tNISI BIL DOMA
\tJUTRANJA ZARJA
\tKUKAVICA KUKA
\tLASTOVICA LETI
PRAŠKI KOMORNI ZBOR, Dirigent: JOSEF PANCIK
Zdeněk Lukáš je bil ploden češki skladatelj, ki je ustvaril več kot 330 del. Zaposlen je bil na Češkem radiu v Plznu, kjer se je začela razvijati njegova skladateljska dejavnost, to pa je lahko praktično preveril med drugim v sodelovanju z radijskim orkestrom Plzen in njegovimi vodilnimi solisti ter z zborom Česká písní, ki ga je Lukáš ustanovil leta 1954 in vodil skoraj dvajset let. Kot skladatelj je bil samouk, pri svojem delu pa se je precej naslanjal na folkloro. Sprva je šlo le za stilizacije ljudskih tem, kasneje pa je ljudsko glasbo obdeloval na samosvoj način. Nad njo je ostal očaran vse življenje in je v njegovo delo trajno vpletena, seveda pa se ni izognil niti obdobju, v katerem je preizkušal sodobne kompozicijske tehnike in v katerem je ustvarjal tudi v tehnično dobro opremljenem elektroakustičnem studiu v Plznu.
ZDENĚK LUKÁŠ: TRIJE RONDOJI ZA FLAVTO, VIOLONČELO IN KLAVIR, OP. 123
\tRONDO I
\tRONDO II
\tRONDO III
Glavni izvajalec: ANSAMBEL MARTINŮ
Nadaljujemo z Otomarjem Kvechom, ki je bil tudi zaposlen na Češkem radiu kot glasbeni urednik, poleg tega pa je poučeval glasbeno teorijo in kompozicijo na konservatoriju v Pragi ter bil zaposlen v praškem Judovskem muzeju.
OTOMAR KVĚCH: SONATA ŠT. 3 ZA VIOLINO IN KLAVIR
\t1. ALLEGRO GIUSTO
\t2. GRAVE
\t3. ALLEGRO RISOLUTO
Violina: JAROSLAV ŠONSKÝ, Klavir: PATRÍCIA BRETAS
Tomáš Edvard Schiffauer letos praznuje 80 let. Piše predvsem glasbo za gledališče, vendar pa lahko v njegovem opusu najdemo tudi dela za vokal, kot so opere, oratorij, maša in druge skladbe ter komorno glasbo, kot so sonate, sonatine, godalni kvartet, skladbe za trobilni kvintet, pihalni oktet, godalni trio in drugo.
EDVARD SCHIFFAUER: MUSIC TO GO WITH GOOD WINE
\t1. PART I.
\t2. PART II.
\t3. PART III.
\t4. PART IV.
KOMORNI ORKESTER LEOŠA JANAČKA, Dirigent: ZDENEK DEJMEK
Opus skladateljice Sylvie Bodorová je bogat in obsega dela za široko paleto zasedb - tako za solistična glasbila, kot za orkestre in zbore, napisala pa je tudi opero. Veliko njenih del je nastalo po naročilu.
"V čem je smisel ustvarjanja glasbe v 21-tem stoletju? Svet je poln hitenja in površinskosti, mi pa želimo, da se ljudje ustavijo in za trenutek zamislijo. Tu smo, da stvari osvetlimo z drugega zornega kota, da v kaosu iščemo skrite povezave in da z drugimi delimo svoje darove. Svojim poslušalcem želim podariti lepoto. Glasba je najlepše darilo! Z nami je, ko jo rabimo in izraža to, česar besede ne morejo. Most med zemljo in nebesi je. Glasba je čudež."
SYLVIE BODOROVÁ: HELIOS ZA FLAVTO, VIOLINO, VIOLONČELO IN KLAVIR
Glavni izvajalec: ANSAMBEL MARTINŮ
Avtor: Vesna Volk