Predlogi

Ni najdenih zadetkov.


Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Rezultati iskanja

Petek, 12.8.2022

Sproščujoče nočno glasbeno doživetje z najnovejšimi posnetki Evroradia.

Ponovitev. Predvajamo skladbe raznolikih zvrsti iz različnih obdobij. Skladbe iz arhiva Radia Slovenija izvajajo slovenski izvajalci: solisti, komorni glasbeniki in ansambli ter simfonični orkestri.

V prvi uri Glasbene jutranjice se spominjamo skladateljev Mauricea Greena, Heinricha Sutermeistra in Leoša Janáčka ter organista Johna Gavina Scotta. V baročni Angliji je deloval skladatelj in organist Maurice Greene, ki se je rodil 12. avgusta 1696. Sin duhovnika je že kot deček pel v katedrali svetega Pavla in se učil igranja na orgle. Bil je organist v kraljevi kapeli in profesor glasbe na Univerzi v Cambridgeu. Pisal je gregorijanske himne, najbolj znana je mojstrovina Lord, let me know mine end. MAURICE GREENE: UVERTURA ŠT. 1 V D-DURU \t1. ALLEGRO ASSAI \t2. ANDANTE \t3. VIVACE ORKESTER SLOVENSKE FILHARMONIJE, vodja zasedbe: ANA DOLŽAN John Gavin Scott je bil angleški organist in zborovodja, ki je umrl 12. avgusta 2015. Med letoma 1990 in 2004 je vodil zbor katedrale svetega Pavla v Londonu, nato pa je do smrti pri 59 letih vodil zbor moških in fantov v cerkvi sv. Tomaža na Peti aveniji v New Yorku. Veljal je za "najboljšega angleškega organista svoje generacije". MAURICE DURUFLÉ: SUITA ZA ORGLE, OP. 5 \t1. PRELUDIJ \t2. SICILIENNE \t3. TOCCATA Orgle: JOHN SCOTT Švicarski skladatelj Heinrich Sutermeister se je rodil 12. avgusta 1910. Glasbo je študiral v Münchnu, v katerem je bil njegov učitelj tudi Carl Orff. Pisal je balete, koncerte, maše in komorno glasbo, najbolj pa je znan kot operni skladatelj; njegova dela so izvajali tudi na slovenskih odrih. HEINRICH SUTERMEISTER: CAPRICCIO ZA KLARINET SOLO Klarinet: ALOJZ ZUPAN Leoš Janáček, češki skladatelj, pedagog in etnomuzikolog, je umrl 12. avgusta 1928. Poleg Smetane in Dvořáka velja za največjega češkega skladatelja. Študiral je v Pragi, večino življenja pa je živel Brnu, v katerem je deloval kot glasbeni pedagog in etnomuzikolog. LEOŠ JANÁČEK/ VACLAV TALICH: LISIČKA ZVITOREPKA, SUITA ORKESTER SLOVENSKE FILHARMONIJE, dirigent: KENNETH MONTGOMERY

Osrednja jutranja informativna oddaja Druga jutranja kronika prinaša analizo najaktualnejšega nočnega dogajanja, predvsem pa napoveduje teme, ki bodo zaznamovale dan.

Pregled aktualnih glasbenih dogodkov.

12. avgust je svetovni dan slonov, ki je posvečen ohranjanju in zaščiti slonov po vsem svetu. Ustanovila sta ga Patricia Sims in Fundacija za vračanje slonov v divjino 12. avgusta 2012. Namen tega dne je ozaveščanje o položaju afriških in azijskih slonov ter izmenjava znanj za boljšo oskrbo in ravnanje z ujetimi in divjimi sloni. Mednarodna zveza za ohranjanje narave afriške slone uvršča na rdeči seznam kot "ranljive", azijske pa kot "ogrožene". PAVEL MIHELČIČ: DVANAJST SLONOV ANSAMBEL RTV LJUBLJANA, Dirigent: PAVEL MIHELČIČ 12. avgust je tudi mednarodni dan mladih, in sicer ga je za takega razglasila Generalna skupščina Združenih narodov decembra 1999. FRANZ LISZT: OBERMANNOVA DOLINA, S. 160, ŠT. 6 EUPHONY YOUTH ORCHESTRA, Dirigent: ZOLTÁN KOCSIS

Poljski pesnik Tadeusz Rožewicz je v pesmi Očiščenje nagovoril mlade; med drugim je zapisal verz Ne sramujte se solz, mladi pesniki. Na današnji mednarodni dan mladih pa bomo dali besedo bošnjaškemu pesniku Izetu Sarajliću, ki je bil še radikalnejši. Nikar ne hitite, mladi, med pesnike, je zapisal. Prevod: Ivan Minatti Interpretacija: Blaž Šef \t

V tretjem delu Glasbene jutranjice posebno pozornost namenjamo skladateljem, ki so glasbo pisali na zahodu Evrope, tako rekoč na atlantski obali, in sicer smo izbrali dela izpod peres portugalskih skladateljev. Na razvoj glasbe na Portugalskem je močno vplivala okolica. Izročilo, sicer trdno zakoreninjeno v Evropi, izraža tudi medcelinske kulturne interakcije, ki so se začele s portugalskimi odkritji, in portugalska glasbena zgodovina vsebuje tako srednjeveške gregorijanske korale kot tudi simfonije in sodobno glasbo. Ustvarjalo je veliko skladateljev, za danes smo izbrali dela petih. Začenjamo z najpomembnejšim portugalskim skladateljem 18. stoletja, Joséjem Antóniom Carlosom de Seixasom, ki je bil virtuoz na orglah in čembalu in je že pri svojih štirinajstih letih nasledil očeta kot organist katedrale v Coimbri. JOSÉ ANTÓNIO CARLOS DE SEIXAS: TOCCATA V D-MOLU \t1. MODERATO \t2. GIGUE \t3. MINUET Čembalo: VÁCLAV JAN SÝKORA Joao Domingos Bomtempo je bil pianist, skladatelj in pedagog. Leta 1822 se je po študiju vrnil v Lizbono in tam ustanovil Filharmonično družbo za spodbujanje javnih koncertov sodobne glasbe, po zmagi liberalcev v državljanski vojni pa je postal prvi direktor nacionalnega konservatorija, ustanovljenega leta 1835. JOAO DOMINGOS BOMTEMPO: SIMFONIJA ŠT. 1 V ES-DURU, OP. 11 \t1. LARGO - ALLEGRO VIVACE \t2. MINUETO: ALLEGRO ASSAI \t3. ANDANTE SOSTENUTO \t4. FINALE: PRESTO ORKESTER CLASSICA DO PORTO, dirigent: MEIR MINSKY Joao Pedro de Almeida Mota je deloval na prehodu iz baroka v klasicizem, glasbo pa je verjetno študiral kot zborist, bodisi v katedrali v Lizboni bodisi v cerkvi Sao Vicente de Fora. Obe sta bili takrat središče glasbene dejavnosti v Lizboni. Svoje življenje je v veliki meri posvetil cerkvi, zato v njegovem opusu najdemo lepo število svetnih del, na njegovo posvetno ustvarjanje pa je vplival predvsem španski dvor. Poleg nekaj samospevov ta del njegovega opusa obsega tudi niz 16 godalnih kvartetov. JOAO PEDRO DE ALMEIDA MOTA: GODALNI KVARTET V B-DURU, OP.5, ŠT.4 \t1. ALLEGRETTO \t2. LARGHETTO \t3. MENUETTO \t4. RONDO - ALLEGRO NOVI BUDIMPEŠTANSKI KVARTET Skladatelj, dirigent in muzikolog Fernando Lopes-Graça je bil eden najplodnejših portugalskih skladateljev dvajsetega stoletja s skladbami, ki so zajemale širok razpon žanrov. Najpomembnejša plat njegovega glasbenega sloga je njegovo prizadevanje, da bi portugalsko ljudsko glasbo uporabil kot medij za ustvarjanje lastnega sloga, podobno način kot Béla Bartók. FERNANDO LOPES GRAÇA: SONATA ŠT. 6, OP. 221 \t1. ALLEGRO NON TROPPO \t2. LARGO \t3. VIVO - ALLEGRO CON FUOCO Klavir: NELLA MAISSA Teoretika, muzikologa, pedagoga, predavatelja, kritika in skladatelja Luísa de Freitasa Branca pogosto imenujejo "uvajalec modernizma na Portugalskem", saj je portugalsko glasbo s svojim delom približal sodobni evropski kompoziciji. LUÍS DE FREITAS BRANCO: KONCERT ZA VIOLINO IN ORKESTER \t1. ALLEGRO \t2. ANDANTE \t3. ALLEGRO RDP SIMFONIČNI ORKESTER, Violina: VASCO BARBOSA, Dirigent: SILVA PEREIRA

Tallisova daleč najbolj znana skladba je veličastni motet za štirideset glasov Spem in alium. Nastala je okoli leta 1567, ko je v Londonu spoznal italijanskega skladatelja Alessandra Striggia. Ta je obiskal več evropskih dvorov in na njih predstavil svojo izjemno štiridesetglasno mašo. V protestantskem Londonu je bila katoliška maša nezaželena, zato jo je zamenjal z motetom Ecce beatam lucem za enako število pevcev. Vojvoda Norfolk je ob tej priložnosti menda vprašal, ali bi tudi kakšen angleški skladatelj znal napisati tako posrečeno skladbo, in Tallis je na to pobudo kmalu začel pisati svoj sloviti motet.

Tri četrtine evropskih prebivalcev živi v mestih. Podnebna preobrazba mest in njihovih prebivalcev je zato ključna za doseganje ciljev zelenega dogovora o zmanjševanju izpustov. Pri tem pa so pomembni primeri dobrih praks kot zgledi za druga mesta. S tem namenom je Evropska komisija začela projekt s skrajšanim imenom »Misija mesta«. Gre za sto mest, ki sodelujejo v misiji podnebno nevtralnih in pametnih mest do leta 2030. Na seznamu so mesta iz vseh 27 držav Evropske unije, tudi tri slovenska, to so Ljubljana, Kranj in Velenje, pa še 12 mest iz drugih držav. Ne glede na to, da je – predvsem zaradi velikega problema prometnih politik – vprašljivo, ali bodo ta mesta v nekaj letih zares podnebno nevtralna, pa je projekt vsekakor spodbuda, tudi finančna, v pravo smer razvoja.

Slovenski otroški zbor sestavljajo otroci in mladi iz vse Slovenije in zamejstva, stari od 9 do 15 let. Vsako leto junija se zberejo v Zavodu sv. Stanislava v Ljubljani, kjer pod vodstvom priznanih zborovskih dirigentov teden dni prepevajo in se ob najrazličnejših družabnih, športnih in umetniških aktivnostih družijo z vrstniki. Teden zaključijo z dvema koncertoma. Letos so 1. julija nastopili v dvorani Union v Mariboru, dan pozneje pa v cerkvi Marije Pomočnice na Rakovniku v Ljubljani. Umetniški vodja Slovenskega otroškega zbora je dirigent in skladatelj Damiján Močnik, ki vsako leto k sodelovanju povabi gostujočega dirigenta. Tokrat je bil to Tony Margeta, ki se je rodil slovenskim staršem v Gothenburgu na Švedskem.

Predvajamo raznovrstne skladbe iz različnih obdobij. Skladbe iz arhiva Radia Slovenija izvajajo slovenski izvajalci: solisti, komorni glasbeniki in ansambli ter simfonični orkestri.

Poslušamo: Kvartet za začetek časa izvedba: Samanta Škorja, Špela Horvat, Tjaša Gorjanc, Peter Kaiser Koncertni tango za klavirski trio in simfonični orkester izvedba: Klavirski trio Reverie in Simfonični orkester RTV Slovenija, dirigent: Miha Rogina Simfonični plesi izvedba: Simfonični orkester RTV Slovenija, dirigentka: Mojca Lavrenčič Fun-tazija za flavto in klavir izvedba: Matej Zupan, Leon Firšt Bad dreams siute, 1. stavek: Feeling lost izvedba: Big band RTV Slovenija, dirigent: Lojze Krajnčan

V izbranih dvoranah Art kino mreže po Sloveniji si lahko ogledate Začetek, prvenec gruzijske režiserke Dee Kulumbegašvili, enega od najbolj mračnih filmov, kar smo jih v zadnjih letih gledali na platnih slovenskih kinematografov, je zapisal naš filmski kritik. Začetek bomo kritiško ovrednotili prav tako kot nov film z oskarjem nagrajenega ameriškega režiserja Jordana Peela, ki je s prvencem Zbeži! lestvico gledalčevih pričakovanj postavil zelo visoko, s tretjim filmom Nak pa svojih ambicij ni prav nič zmanjšal. Prihodnji teden se na več ljubljanskih prizoriščih začenja mednarodni festival kratkega film Fekk, predstavil ga bo programski direktor Matevž Jerman, najprej pa se podajamo v Sarajevo, kjer se začenja 28. edicija pomembnega regijskega festivala z uglednimi, zvezdniškimi imeni in z močno slovensko zasedbo, ki se poteguje za več nagrad, eno pa bo celo podelila sama - nagrado za najmočnejši ženski pečat v svetu filma.

Egon Schiele je bil eden najprovokativnejših umetnikov z začetka 20. stoletja na Dunaju. Njegovo življenje in delo so zaznamovale lepe ženske, dve izmed njih pa sta imeli nanj trajen vpliv – njegova sestra in prva muza Gerti in 17-letna Wally, njegova edina prava ljubezen, ki jo je Schiele ovekovečil v svoji znameniti sliki "Smrt in dekle". Njegove radikalne slike golih, bolnih in deformiranih teles z močno izraženo seksualno energijo so bile za dunajsko srenjo škandalozne, drzni umetniki, kot je Gustav Klimt, in umetniški agenti pa so čutili, da je v njih nekaj posebnega. Egon Schiele je bil pripravljen za svojo umetnost žrtvovati tudi ljubezen in življenje. Biografski film v režiji Dietra Bernerja je s čutno glasbo zaznamoval francosko-luksemburški skladatelj André Dziezuk.

Drage poslušalke, spoštovani poslušalci, lepo pozdravljeni! Danes bomo predstavili ploščo Move On A Sondheim Adventures pevke Cyrille Aimee. Cyrille Aimee je bila rojena v Franciji leta 1984. Njen oče je Francoz, mati pa iz Dominikanske republike. V njenem rojstnem kraju Samois-sur-Seine je bil rojen tudi sloviti romski kitarist Django Reinhardt in tam vsako prirejajo festival njemu v čast. Ob tej priložnosti zberejo Rome iz vse Evrope. In Cyrille Aimee se je z glasbo prvič srečala prav zaradi njih. Veliko se je družila, pela in igrala z njimi. Kmalu pa se je odpravila v svet. Pariz, New York. Zmagala je na treh pomembnih džezovskih tekmovanjih, v švicarskem Montreauxu, na tekmovanjih Theloniousa Monka in Sarah Vaughan. Plošča Move On nosi letnico 2019, na njej so skladbe legendarnega pisca besedil in glasbe Stephena Sondheima, ki se je poslovil novembra 2021. Še vedno je najbolj znan po musiclu West Side Story, za katerega je napisal besedila.

Vas zanima aktualno dogajanje? V Dogodkih in odmevih, osrednji popoldanski informativni oddaji, vam ponujamo poročila, analize in komentarje ključnih aktualnih dogodkov tekočega dne – tako s področja politike kot gospodarstva, zdravstva, šolstva, kulture in športa. Vsak dan ob 15.30 na Radiu Slovenija.

Tako kot pred trinajstimi leti bo pianist Ivan Skrt, diplomant slovitega konservatorija Čajkovskega v Moskvi, ki se je pozneje izpopolnjeval na normalki v Parizu, v izjemnem okolju poskušal očarati obiskovalce z izbranimi klavirskimi skladbami. V oddaji tudi o začetku Sarajevskega filmskega festivala, na katerem bo slovenska kinematografija zastopana kot še nikoli doslej. Napovedali bomo še premiero radijske igre Marijino oznanjenje, radijsko priredbo znamenite drame, ki jo je na začetku prejšnjega stoletja napisal francoski pesnik in dramatik Paul Claudel.

Čeprav je Eros - Tanatos ena najznamenitejših pesmi, ki so bile napisane v slovenščini, se zdi širši pesniški in prevajalski opus Alojza Gradnika, ki se je rodil v začetku avgusta pred 140 leti, manj pozorno, manj natančno brano kakor nekdaj. Zato smo v tokratne Podobe znanja povabili literarno zgodovinarko in predavateljico na fakulteti za humanistiko Univerze v Novi Gorici dr. Ano Toroš, da bi nam znova približala velikega pesnika Goriških brd. Naša gostja je namreč izvrstna poznavalka Gradnikovega življenja in dela, navsezadnje mu je pred nekaj leti posvetila tudi zanimivo monografijo O zemlja sladka: kamen, zrno, sok: Alojz Gradnik ter romanski in germanski svet. In čeprav je bil pesnik svojo umetniško besedo vselej pripravljen zastaviti tudi za obrambo slovenskega značaja svoje rojstne pokrajine, doktorica Toroš, kakor razkriva že podnaslov njene študije, Gradnika bere poudarjeno komparativistično, se pravi, da njegovo pisanje skuša razumeti ne le skozi prizmo slovenskega narodnega projekta, temveč na križišču najrazličnejših evropskih literatur oziroma kultur. To pa se lepo povezuje z drugo problematiko, ki jo znanstveno zaposluje: njen raziskovalni fokus je namreč že dolgo usmerjen tudi v večkulturno, večjezikovno prepletanje italijanske, slovenske in hrvaške literature v Benečiji, Istri in Trstu. Kako torej Gradnika brati v teh kontekstih, je v pogovoru z doktorico Toroš preverjal Goran Dekleva.

V oddaji Recital predvajamo posnetek recitala francoskega pianista mlajše generacije Jonathana Fournela, ki je 7. julija nastopil v koncertni dvorani Concertgebouw v Amsterdamu. Izvedel je Nokturno v H-duru, op. 62, št. 1 in Sonato za klavir št. 3 v h-molu, op. 58 Frederica Chopina ter Sonato za klavir št. 3 v f-molu, op. 5 Johannesa Brahmsa.

Marijina podoba je v zgodovini umetnosti pogosto predstavljala ideal najčistejše in najpopolnejše telesne lepote. Če imajo vsi prizori Marijinega življenja dogmatičen značaj, pa to še zlasti velja za prizor njenega vnebovzetja. Tako je v monografiji Marija v slovenski umetnosti pred leti zapisal umetnostni zgodovinar Lev Menaše. Pred praznikom Marijinega vnebovzetja lahko v interpretaciji Simone Juvan in Janka Ropreta ponovno slišite povzetke iz tega dela, ki je izšlo leta 1994, obravnava pa ikonologijo slovenske marijanske umetnosti do prve svetovne vojne.

Roman, napisan v prvi osebi, se skozi oči desetletnega dečka dogaja ob koncu šestdesetih let na tržaškem Krasu in na podeželju Benečije, kjer je bil Slovenec zastrupljen s strahom pred izražanjem svoje narodnostne biti in zato prisiljen k izseljevanju oziroma izginotju. Deček, bolezensko zaznamovan s senco na pljučih, zaradi katere mora biti čim pogosteje v stiku z gozdom in čistim zrakom, živi svoje odraščanje v refleksiji do zunanjega in svojega, notranjega sveta, ki ga povečini projicira v domišljijske podobe, polne priučene krščanske kulture in resničnosti svoje delavske provenience. Ob miselnem in fantazijskem soočanju s strahotami iz časa druge svetovne vojne, o katerih mu pripovedujejo njegovi najbližji, odkriva grozo in brezup, ki ga še bolj odmikata iz realnosti v domišljijski svet hrepenenja in polepotenosti. Ob strahu pred izginotjem sebe in vseh drugih Slovencev, ki živijo na ozemlju med tržaškim Krasom in Benečijo, odkriva zamolčano resnico svojih najbližjih. Ta je določala njihovo usodo, v kateri je bilo služenje drugemu eno izmed primarnih poslanstev, to pa naj bi zagotavljalo posmrtno življenje v nebesih. Ob iskanju svoje identitete, miselne in včasih tudi fizične, v svetu, ki je pogosto zaznamovan z grobim provincializmom, se vzporedno dogaja zgodba, polna hrepenenja in ljubezni do deklice iz Benečije, za katero deček ve, da jo bo izgubil, a se obenem tolaži z mislijo, da mu bo ostal njegov svet odrešujoče domišljije. Knjiga je bila nominirana za nagrado kresnik 2006 in je izšla pri založbi Litera. Interpret: Iztok Mlakar Režija: Suzi Bandi Izvirna glasba: Iztok Cergol Produkcija: RAI-Radio Trst A, 2009

Iz opusov Marina Maraisa, Francoisa Couperina, Antoinea Forqueraya ...

Predstavljajmo si tipičen poletni večer v Versaillesu leta 1686: Njegovo veličanstvo se dolgo sprehaja po svojih vrtovih; vedno gre spat ob osmih in večerja v svoji postelji ob desetih; običajno pokliče de Viséeja ob devetih, da igra [francosko teorbo] in kitaro (iz časopisa Philippe de Courcillon, Marquis de Dangeau). Robert de Visée začne igrati v nežnem in sladkem a-molu, nadaljuje v veselem C-duru, nato pa resnem in veličastnem g-molu, božanskem d-molu, pastoralnem A-duru, zaljubljenem e-molu, samotarskem in melanholičnem h-molu (po značaju tonalitet, Marc-Antoine Charpentier, Regles de Composition, 1682). Njegova kraljeva visokost uživa v užitkih veličastne allemande, prefinjene courante, graciozne sarabande, hitre gigue, trepetajoče gavote, elegantnega menueta, zapeljive passacaille, eksotične chaconne. Ali je možno, da to dogajanje predstavlja en večer, eno uro v prisotnosti veličastnega Roberta de Viséeja?

Skozi glasbo nas bodo vodili: zbor Katedrale Kristusove Cerkve in Göttingenski festivalski orkester, baritonist Cody Qattlebaum in solisti iz zbora. Izvajalce bo izza čembala vodil Lawrence Cummings.

Sead Fetahagić se je rodil v Žepčah v Bosni in Hercegovini leta 1935. Piše prozo, gledališke, radijske in TV-igre ter filmske scenarije. Njegovo pisanje uvrščajo v moderno bošnjaško prozo z elementi eksistencializma. Za cikel oddaj Na valovih humorja smo izbrali njegovo kratko zgodbo Trenutek. Prevajalec je Štefan Kutoš, interpret Robert Prebil, režiser Jože Valentič, tonski mojster Nejc Zupančič, urednik oddaje pa Marjan Kovačevič Beltram. Produkcija leta 2015.

Oddajo bomo namenili glasbi kitarista in skladatelja Johnnyja Smitha, letos zaznamujemo stoletnico njegovega rojstva. Johnny Smith je bil verjetno najbolj univerzalen in najspretnejši kitarist v petdesetih letih 20. stoletja, sposoben je bil igrati tako Schoenberga kot džezovske standarde in svoje lastne skladbe. Snemal in nastopal je zelo poredko, pa je vseeno postal eden vplivnejših kitaristov, predvsem med glasbeniki.

Domov V živo Podkasti Spored Kontakt