Kevin Spagnolo: ''Zelo sem odprt za glasbo sodobnih skladateljev, želim si tudi, da bi lahko naročil kakšno novo skladbo. Spodbuditi moramo sodobne skladatelje, da bodo pisali nove skladbe za klarinet in za komorne skupine s klarinetom, in tudi, da bodo opazili nas, glasbene izvajalce.''

Poljski godalci Kvarteta Szymanowski iz Varšave so v dvorani Union izvedli 5. koncert komornega cika Koncertne poslovalnice Narodnega doma Maribor. Z njimi je nastopil virtuozni klarinetist Kevin Spagnolo iz Italije.

Godalni Kvartet Szymanowski deluje od leta 1995 v Varšavi. Godalci so se izobraževali v komorni igri na Univerzi za glasbo in uprizoritvene umetnosti v Hannovru, nato pa pri uveljavljenih mentorjih za godala in pri godalnih kvartetih Amadeus, Emerson, Juilliard in Guarneri. Kvartet Szymanowski je za svoje nastope prejel vrsto nagrad na tekmovanjih v Weimarju, Hannovru, Firencah, Osaki in Melbournu. Nastopil je v uglednih koncertnih dvoranah, kot so: Carnegie v New Yorku, londonska Wigmore, Concertgebouw v Amsterdamu, dvorana Glasbenega združenja na Dunaju in Koncertna hiša v Berlinu. Godalci so se uveljavili predvsem kot izvrstni poustvarjalci godalnih kvartetov Karola Szymanowskega ter glasbe poljskih in drugih vzhodnoevropskih skladateljev, kot so: Witold Lutosławski, Sofia Gubaidulina, Mieczysław Weinberg in Krzysztof Penderecki. Za izjemne glasbene dosežke so leta 2005 prejeli nagrado Szymanowski, leta 07 pa poljsko medaljo časti.

Italijanski klarinetist Kevin Spagnolo je z odliko diplomiral na glasbenem konservatoriju v italijanski Lucci, na državnih in mednarodnih tekmovanjih je prejel vrsto nagrad. Leta 2018 je pri dvaindvajsetih letih osvojil prvo nagrado na uglednem mednarodnem glasbenem tekmovanju v Ženevi, od takrat se uspešno predstavlja kot solist in komorni glasbenik z najuglednejšimi partnerji in ansambli.

V pomlajeni zasedbi Kvarteta Szymanowski od sezone 2018/2019 igrajo godalci iz Poljske in Ukrajine: violinista Agata Szymczewska in Robert Kowalski, violist Volodia Mykytka in violončelist Karol Marianowski. Na koncertu so izvedli Godalni kvartet št. 2 v a-molu, op. 13, nemškega zgodnjega romantika Felixa Mendelssohna Bartholdyja, s klarinetistom Spagnolom pa v drugem delu koncerta: Kvintet za godalni kvartet in klarinet v A-duru, KV 581, ki je ena največjih komornih mojstrovin avstrijskega klasicista Wolfganga Amadeusa Mozarta in Orientalsko sanjarjenje Aleksandra Glazunova.

V Komornem studiu, ki ga je pripravila urednica Tjaša Krajnc, poslušajte tudi pogovora z violinistko Agato Szymczewska in s klarinetistom Kevinom Spagnolom. Posnetke je pripravila radijska snemalna ekipa: glasbeni producent Smiljan Greif, ki je posnetke tudi uredil, mojster zvoka Darko Kukovič in zvokovni tehnik Gašper Zemljič. Pri snemanju oddaje in prevodov pogovorov so sodelovali: napovedovalec voditelj Igor Velše, bralca prevodov izjav Mateja Perpar in Bernard Stramič ter tonska mojstra David Lap in Miha Klemenčič.

 

Iz pogovora z violinistko Agato Szymczewska (začetek pri 0:36:26)

''Gospa Szymczewska, godalni kvartet Szymanowski bo leta 2025 praznoval 30-letnico glasbeno-umetniškega dela. Kako je nastal vaš kvartet, kje je začela delovati prva zasedba kvarteta?

ASZ: Glasbeniki prve zasedbe kvarteta Szymanowski so se spoznali leta 1995 v Varšavi, ko so ustanovili kvartet, pozneje pa so nadaljevali študij komorne igre v Hannovru. Tudi sama sem študirala na visoki šoli za glasbo v Hannovru, in sicer violino, ne komorne glasbe. Tam sem spoznala godalce prve zasedbe našega kvarteta. Iz te zasedbe še danes igra violist Volodia Mykytka, nato sem se pridružila jaz, malo pozneje drugi violinist Robert Kowalski, pred šestimi leti pa je v našem kvartetu začel igrati violončelist Karol Marianowski.

Sedanja zasedba kvarteta Szymanowski deluje od sezone 2018/2019. Kaj je danes v središču vašega glasbenega repertoarja? Začnete s klasicistično glasbo in igrate vse do 20. stoletja ali tudi najnovejšo glasbo?

ASZ: Zelo radi igramo različen repertoar – vse od koralov iz 15. in 16. stoletja., ki jih priredimo za godalni kvartet… Seveda igramo kvartete klasicistov Haydna, Mozarta in Beethovna, navdušeno izvajamo tudi kvartete skladateljev romantike. Lahko rečem, da najraje igramo pozno romantično glasbo in kvartete zgodnjega 20. stoletja, predvsem dela Karola Szymanowskega. Zelo ljuba nam je godalna glasba iz prve polovice 20. stoletja, ob tem pa izvajamo tudi sodobno glasbo in najnovejša dela. Nedavno smo izvedli Godalni kvartet št. 4, ki ga je leta 2016 napisal skladatelj Krzysztof Penderecki.

Pogosto izvajate skladbe poljskih in drugih slovanskih skladateljev za godalni kvartet?

ASZ: Da, zelo pogosto. Izvajanje poljske glasbe je tudi naše poslanstvo, a odličnih poljskih skladateljev je veliko: poleg Szymanowskega in Pendereckega, izvajamo tudi dela Moniuszka, Lutoslawskega in skladateljice Grazyne Bacewicz. Današnja glasbena scena je zelo polna, pestra in raznolika. Skladanje je tudi danes zelo zanimiv ustvarjalni proces. Na Poljskem je seveda zelo dolga tradicija izvajanja sodobne glasbe. Veseli me, da današnji skladatelji pišejo zelo tehtna dela za godalni kvartet. Večina skladb, ki jih dobimo za godalni kvartet, je zelo premišljeno zgrajena in tehtno napisana, zato jih v našem kvartetu z veseljem naštudiramo in izvajamo.

Tokrat ste v Sloveniji nastopili s klarinetistom Kevinom Spagnolom, ki smo ga v Mariboru že spoznali kot solista s Švedskim komornim orkestrom, vi pa ste tokrat z njim prvič sodelovali. Kakšno je vaše sodelovanje?

ASZ: Seveda zelo radi sodelujemo tudi z drugimi glasbeniki, ki prispevajo drugačne zvočne barve in vplivajo na našo interpretacijo in na zvok godalnega kvarteta. Radi se prilagodimo in smo odprti za nova sodelovanja. Novi glasbeniki vedno prinesejo svežino in nove poglede na naše igranje. Mozartov Kvintet za klarinet in godalni kvartet smo že velikokrat igrali, a z vsakim klarinetistom je drugače in vsaka nova izvedba je posebna, kot da bi skladbo igrali prvič. Orientalsko sanjarjenje Aleksandra Glazunova za klarinet in godalni kvartet pa je za nas nova skladba, ki je v povezavi kvarteta in klarineta zelo zanimivo zasnovana. To skladbo predvsem zaradi velike zahtevnosti za klarinet ne izvajajo pogosto, a je zelo primerna za naš koncertni spored.''


Iz pogovora s klarinetistom Kevinom Spagnolom (začetek pri 1:22:57)

''Ste ta koncertni spored z deloma Mozarta in Glazunova že večkrat izvedli, s kvartetom Szymanowski ali s katerim drugim ansamblom?

KS: Da, dan pred koncertom v Mariboru sem igral ta spored s kvartetom Szymanowski v Novi Gorici. To je naše prvo glasbeno sodelovanje, ki je zelo uspešno, zato upam, da bomo še sodelovali in skupaj odkrili še več zanimivega komornega repertoarja.

Igrate redno v kakšni glasbeni skupini ali v glasbenem duu?

KS: Da, pogosto igram v duu z italijanskim pianistom Simonejem Ruganijem. V Italiji igram tudi v triu z violončelom in klavirjem. Ker sem leta 2018 zmagal na mednarodnem tekmovanju v Ženevi, sem tam spoznal tudi odlične francoske glasbenike; tako igram tudi v ''francoskem triu'': moja partnerja sta: pianist Théo Fouchenneret, ki je isto leto v Ženevi zmagal na tekmovanju pianistov, in violončelist Aurélien Pascal, ki je zmagal na slavnem tekmovanju kraljice Eizabete v Belgiji. S tem triem smo nastopili v Budimpešti, sledijo pa koncerti v Parizu. Za naš trio obstaja veliko repertoarja: Ludwiga van Beethovna, Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, skladateljice Louise Farrenc, pa veliko priredb za klarinet, violončelo in klavir… Za naš trio obstaja res veliko izvrstnih skladb.

Z nastankom klarineta ob koncu 17. stoletja in z razvojem v 18. in prvi polovici 19. stoletja je to pihalo navdušilo skladatelje, tudi Mozarta in Beethovna, nato pa številne ustvarjalce naslednjih generacij. Kaj menite, da je spodbudilo skladatelje za pisanje novih del za klarinet?

KS: Da, res se je takrat veliko skladateljev zaljubilo v novo pihalo – klarinet. Pomembna spodbuda zanje pa je bilo tudi dejstvo, da je takrat igralo veliko odličnih koncertnih klarinetistov. Najbolj znani klarinetisti so bili Stadler, Baermann, Mühlfeld in drugi solisti, za katere so skladatelji pisali nova dela: solistične koncerte z orkestrom in komorna dela s klarinetom. Brez tako izjemnih in virtuoznih klarinetistov danes gotovo ne bi imeli tako odličnih skladb in koncertov za klarinet. Med skladatelji in klarinetisti, ki so jih navdihovali, se je razvilo res odlično glasbeno sodelovanje.

Kaj je danes v osrčju vašega repertoarja – se posvečate predvsem izvajanju standardnih del za klarinet iz prejšnjih stoletij od klasicizma do 20. stoletja ali radi izvajate tudi sodobne skladbe in nova dela za klarinet?

KS: Da, vsekakor imam zelo rad sodobno glasbo. Nedavno sem izvedel Prvo rapsodijo za klarinet Clauda Debussyja, v drugem delu projekta Fumée / Dim pa prvič sodobno skladbo ameriškega skladatelja Geoffreya Gordona, ki se je lepo povezala z impresionistično rapsodijo. Sodobna skladba, ki jo je navdihnila pesem, nastala okrog leta 1900, se je razvila v sodobno smer, kar mi je zelo všeč. Zelo sem odprt za glasbo sodobnih skladateljev, želim si tudi, da bi lahko naročil kakšno novo skladbo in jo tudi prvi izvedel.''

 

Foto: Dejan Bulut, www.nd-mb.si

Tjaša Krajnc