Pogled v znanost

Za razumevanje družbe spektakla z G. Debordom naprej

Davnega l.1967, leto pred bolj slovitim ’68, je francoski situacionist Guy Debord izdal knjigo s preprostim naslovom »Družba spektakla".

game-spectators
avtorica Vesna Bukovec (iz serije Ni družbe brez spektakla (tuš na papir, 29,7 x 21 cm, 2011)
foto: https://ars.rtvslo.si/wp-content/uploads/2019/05/game-spectators.jpg

Davnega l.1967, leto pred bolj slovitim ’68, je francoski situacionist Guy Debord (1931-1994) izdal knjigo s preprostim naslovom »Družba spektakla“. Prevod smo pri nas dobili 3 desetletja pozneje. Debord je bil eden prvih, ki so po vojni razumeli in znali tudi napisati, zakaj so bila evropska urbana središča vsako leto bolj podrejena le kovanju dobička in ne življenju prebivalcev. In zakaj so izgubila svoj nekdanji, pa čeprav kolonialni »spleen«. Mi smo še pred objavo prevoda leta 1998 objavili odlomek, (izšlo l.1998 v zbirki Koda pri Študentski založbi v LJ, prevod Meta Štular),  ki lepo ponazarja, kaj se je z evropsko urbano in sicerjšno civilizacijo dogajalo v desetletjih po vojni.  Gre za vseobsegajočo kritiko socialnih in političnih manifestacij sodobnih oblik produkcije, zlasti medijske produkcije kulture in ideologije spektakla. »Spektakel« v razlagi Deborda torej ni »le zaporedje sličic«, temveč družbeno razmerje med ljudmi, ki ga posredujejo podobe v medijih.

(prvič objavljeno v oddaji Umetni svetovi na 3. programu Radia SLovenija v redakciji Marjana Kokota)