Pogovor ob retrospektivi dokumentarnih filmov Wernerja Herzoga

Sredi marca se v Ljubljani začenja 21. Dokufilmfest. Poleg še čisto svežih dokumentarnih filmov z vseh koncev sveta si ljubiteljice in ljubitelji sedme umetnosti v kontekstu letošnjega festivala lahko ogledajo tudi obsežno retrospektivo dokumentarcev legendarnega nemškega režiserja Wernerja Herzoga. Zato se v tokratnih Glasovih svetov tudi mi sprašujemo, kdo pravzaprav je Werner Herzog in kako nas nagovarjajo njegova dela. Sicer je na to vprašanje na svojstven način že pred leti odgovoril veliki cineast sam, ko je v nekem intervjuju takole opredelil svoj umetniški pa najbrž tudi človeški credo:

Vselej zgrabite bika za roge. Če morate, da bi posneli kader, ki ga potrebujete, potem prebiti noč v zaporu, ni s tem nič narobe. Streljajte z vsemi kanoni – eden bi utegnil zadeti v polno. Nikoli se ne utapljajte v svojih lastnih težavah – z obupom je treba opraviti v zasebnosti in na kratko. Naučite se živeti s svojimi napakami. Širite svoje poznavanje in razumevanje glasbe in literature – tako stare kakor sodobne. Tisti prazni kolut celulojdnega traku, ki ga držite v rokah, bi nekega dne lahko bil poslednji, kar jih je, zato z njim naredite kaj impresivnega. Nikoli ni razloga, da filma ne bi dokončali. Kamorkoli greste, s seboj vzemite cvikcange. Sabotirajte institucionalno strahopetnost. Prosite za odpuščanje, ne za dovoljenje. Svojo usodo vzemite v lastne roke. Naučite se razbirati notranje bistvo krajine. Vžgite notranji ogenj in raziskujte neznana ozemlja. Hodite naravnost; tudi če boste ubrali daljšo pot, vas bodo težave počakale. Manevrirajte in zavajajte – toda vselej postrezite z rezultati. Ne bojte se zavrnitve. Razvijte svoj lasten glas. Ko storite prvi korak, poti nazaj več ni. Če padete iz filmske teorije, vam je to lahko le v ponos. Naključje daje filmom življenje. Najboljše taktike so gverilske. Če je treba, se maščujte. Za vašim hrbtom preži medved – sprijaznite se.

Tako torej Werner Herzog. A naj je njegov credo še tako pomenljiv in luciden, ni videti, da bi z njegovo pomočjo že lahko povedali kaj zelo zanesljivega o Herzogu umetniku ali o Herzogovem obsežnem opusu, ki obsega več kot 60 igranih in dokumentarnih filmov, nekaj knjig in dober ducat opernih režij. To belo liso našega razumevanja “enigme Herzog” si prizadevamo zmanjšati v pogovoru s filmskim kritikom, selektorjem letošnjega Dokufilmfesta in vodjem filmskega programa ljubljanskega Cankarjevega doma, Simonom Popkom.

Goran Dekleva