Gostovanje Orkestra tradicijskih glasbil in novih tehnologij

Preteklost in prihodnost glasbe Južne in Srednje Amerike na Arsovih Nočeh v stari Ljubljani

Orkester tradicijskih glasbil in novih tehnologij
foto: Foto: Juan Pablo / Orchestra of Indigenous Instruments and New Technologies

»Osupljiva prha zvočnih sil … čudovita meditacija o možni usodi tradicij in tehnološkega napredka«
(Jakarta Post)

»… celovita umetnost telesa in duha, med spominom in ustvarjalnostjo …«
(Radio France Culture)

Argentinski Orkester tradicijskih glasbil in novih tehnologij je skupnost glasbenikov in skladateljev, ki odkriva in oživlja umetnost ter duhovno izročilo igranja na glasbila Južne in Srednje Amerike. Poleg negovanja izvajalske prakse na večinoma pozabljenih glasbilih umetniki nadgrajujejo izročilo, tradicijska glasbila povezujejo z elektroniko, skladajo nova dela in delijo svoja spoznanja na koncertih, predstavitvah ter delavnicah za otroke in odrasle, ki se širi tudi na akademsko raven. Za svoje delo so prejeli posebno priznanje Mednarodnega glasbenega sveta.

Svoje delo bodo na dveh zaporednih večerih predstavili na letošnjih Arsovih Nočeh v stari Ljubljani v sodelovanju z IMAGO SLOVENIAE – v četrtek 23. avgusta s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija in naslednji dan, 24. avgusta na samostojnem koncertu. Oba dogodka bomo na programu Ars neposredno prenašali v okviru radijskih Noči v Stari Ljubljani, na voljo bo tudi spletni/Facebook video prenos.

Gostovanje v Ljubljani predstavlja pomemben mejnik v delovanju Orkestra tradicijskih glasbil in novih tehnologij. Ansambel namreč, prvič izven Argentine, predstavlja repertoar, namenjen tradicijskim instrumentom in simfoničnemu orkestru. Za to priložnost bodo s seboj prinesli obsežno, okoli 700 kilogramov težko zbirko tradicijskih glasbil, mask in drugih tradicijskih obrednih predmetov. Ti instrumenti in maske so plod njihovega dolgoletnega raziskovanja kultur Amazonke, Andov, Patagonije, Majev, Inkov in Aztekov.

Srž Orkestrovega delovanja je povezovanje zvočil in koncertih oz. duhovnih praks daljne preteklosti z glasbeno estetiko in tehnologijami sodobnosti. Celovito umetniška perspektiva dopolnjujejo znanstvenoraziskovalno delo, akademski študij in poseben pedagoški model, namenjen izobraževanju mladih. Vse to je plod sistematičnih prizadevanj umetniškega kroga, ki se je zbral okoli argentinskega skladatelja Alejandra Iglesiasa Rossija in že več desetletij formalno deluje pod okriljem univerze v Tres de Febrero na širšem območju Buenos Airesa.

Orkester tradicijskih glasbil in novih tehnologij je pred nekaj leti, za »navdihujoč program, namenjen oživljanju pozabljenih glasbenih instrumentov starih kultur« prejel ugledno nagrado Mednarodnega glasbenega sveta, »IMC Music Rights Award«. Poudariti je treba, da to oživljanje ni dosledno znanstvene narave. Nasprotno – stik z umetniškimi in duhovnimi svetovi, ki so zaradi nepredvidljivega toka zgodovine poniknili v popolno temo pozabe, je pogosto mogoč le s pomočjo intuitivnih razkritij, ki pa seveda temeljijo na sugestijah starih predkolumbovskih zapisov.

Orkester tradicijskih glasbil in novih tehnologij

foto: Foto: Juan Pablo / Orchestra of Indigenous Instruments and New Technologies

Vse te impulze glasbeniki Orkestra ustvarjalno prenašajo v kontekst sodobnega glasbenega dela. Vodi jih težnja po celostni perspektivi – elektronska tehnologija se v njihovih rokah pretaplja v naelektrenost duha, duhovnost pa postaja presenetljivo konkretna, parametrična, izrazljiva. Rezultanta tega je spoznanje, da je inteligentno in globoko prenikanje v staro izročilo lahko danes enako umetniško zanimivo kot sekanje vezi s tradicijo v avantgardnem dvajsetem stoletju.

Orkester tradicijskih glasbil in novih tehnologij je danes eden najmočnejših estetskih določevalcev v  sodobni argentinski glasbi, hkrati pa tudi sugestiven umetniški sekstant v svetovnem prostoru. S svojim delovanjem buri, budi in napeljuje k (nujnemu) razmisleku o dejanskem smislu umetniškega delovanja – torej razmisleku, ki ga evropsko (pa tudi svetovno) sodobno uho pogosto pogreša.

Orkester tradicijskih glasbil in novih tehnologij

foto: Foto: Juan Pablo / Orchestra of Indigenous Instruments and New Technologies

Skozi te roke prejema nagrado sleherni član našega kolektiva. Vsi delujemo noč in dan s popolno predanostjo in požrtvovalnostjo. Skupaj z vsemi nami jo prejema tudi nepregledna množica nevidnih bitij, ki vse od starih časov naseljujejo naša ozemlja. Ta ozemlja – od Amazonke in teritorijev ljudstev Ona, Mapučo in Guarani, do teritorijev starodavnega inkovskega kraljestva Tawantisuyu, Siouxov in Navajov, ter Eskimov na severu –  so oplenili in opustošili kolonizatorji. Silen holokavst celotnih kultur, ki je obsegal tudi uničenje celotnih živalskih vrst in naravnih habitatov, naravnega ravnovesja in specifičnih naravnih sil, s katerimi so stara ljudstva tisočletja živela v duhovnem odnosu.V današnjem času, ko človeštvu grozi razpad, morajo kulture ponovno najti svoje korenine.  Svet drvi v globalizacijo, izvirnost pa se raztaplja v hegemoničnih družbenih modelih. Vsaka oseba, vsak narod, vsaka kultura bi morala danes, bolj kot kdajkoli, stopati po svoji lastni poti. Naše prvobitno poslanstvo – poslanstvo glasbenikov – je neupogljiva zaveza po ohranjanju človeških vrednot, izraženih v večoblični različnosti Tradicijskih kultur pètih celin in ohranjanju duhovnega znanja naše Matere Zemlje, Zemlje nas vseh. | Susanna Ferreres ob podelitvi nagrade IMC Music Rights Award Orkestru tradicijskih instrumentov in novih tehnologij 2013 

Susanna Ferreres na generalki v Ljubljani

foto: Igor Andjelić