Nocoj – prvič na naših valovih – bomo slišali to opero sodobne finske skladateljice Kaije Saariaho.

V eni izmed skladb iz devetdesetih let, v delu Lohn za sopran in elektroniko, gre iskati začetke opere. Izhodišče za skladbo je ena najlepših srednjeveških trubadurskih pesmi, ki jo je ustvaril znameniti trubadur Jaufré Rudel. Ta je ustvaril temeljni model ljubezenske lirike, ki temelji na neuresničljivem hrepenenju. Njegova Pesem o daljni ljubezni oziroma o ljubezni iz daljave je v tem smislu osrednje besedilo trubadurske lirike. Domnevno biografsko ozadje te pesmi nakazuje vida – Rudelov življenjepis, ki je obenem tudi vsebina opere Daljna ljubezen Kaije Saariaho. Ta je taka:

"Jaufrés Rudèls je bil zelo plemenit človek, princ Blajski. Zaljubil se je v princeso iz Tripolija, ne da bi jo sploh kdaj videl in to zaradi lepih stvari, ki jih je o njej slišal od romarjev iz Antiohije. In o njej je napisal mnogo lepih pesmi z lepimi melodijami in revnimi besedami. V želji, da bi jo videl, se je podal na pot čez morje. Na ladji je zbolel in ko so ga v Tripoliju izkrcali in ga odpeljali v neko opatijo, je bil videti mrtev. Ko je princesa to slišala, je prišla do njegovega vzglavja in ga vzela v naročje. In on je začutil, da je ob njem princesa in takoj je prišel k sebi in se zahvalil Bogu, ki mu je podaril še toliko življenja, da jo je lahko videl. Umrl je v njenem naročju. Ona pa ga je z velikimi častmi dala pokopati poleg Templja in še istega dne je postala nuna zaradi bolečine, ki ji jo je povzročila njegova smrt." *

* Boris A. Novak, »Ljubezen iz daljave: O sodobnem trubadurskem kultu ljubezni,« Sodobnost 67, št. 9 (2003), 1071– 1072.

 

V glavnih vlogah nastopajo: Eric Owens kot Jaufré Rudel, Susanna Phillips kot princesa iz Tripolija in Tamara Mumford kot Romar. Dirigentka predstave bo Susanna Mälkki.

 

 

Dejan Juravić