Prenos na programu Ars

Saška Rakef: Tolkalo, premiera radijsko-gledališke igre

 

Kdo komu odreže glavo, ko David vrže kamen v Goljata? Radijsko-gledališka igra v kateri se spopadeta svobodna gospodarska pobuda in mali človek.

»…Dan po velikem deževju. Nebo je oprano, blešči se v modrem. Hodite po polju, noge se vam vdirajo v razmočeno zemljo. Za roko držite otroka. Otrok obstane. S pogledom zaobjame gričevnato pokrajino, potopljeno v jutranje meglice. Otrok stisne vašo roko, vas pogleda. Vzklikne: »Kako je lepo!« Nadaljujeta pot. Otrok skače po blatnih lužah, umazan je do kolen in čez, smeji se. In vi se smejite z njim. Srečni ste. Živite v kraju, kjer narava diši. Kjer se slišijo ptice. Kjer se vaš pogled lahko potopi v zeleno. In počiva. »Poglej, žubori! Kot vodnjak!«, zavpije otrok in z roko kaže na veliko lužo. Iz zemlje se proti njeni gladini dvigajo mehurčki. Otrok hoče roko potopiti v lužo, vi zavpijete: »Umakni se!«…« (S. Rakef, Tolkalo)

Kdo komu odseka glavo, ko David vrže kamen v Goljata?

Po več kot letu dni trajajočem sodnem postopku je okoljevarstveno dovoljenje za obratovanje rafinerije, namenjene čiščenju plina pridobljenega z metodo hidravličnega lomljenja oziroma »frackinga« pravnomočno. Kot je angleški investitor  Earththef, s podružnico Earththef Slovenia Limited s sedežem na britanskih Deviških otokih zapisal v izjavi za javnost, pravnomočnost odločbe dokazuje, da je Slovenija demokratična in pravna država, v katero investitor lahko zaupa in investira. Lahko v to isto državo zaupate vi?

O avtorici in dramaturginji

Saška Rakef Foto S. Strenar

Saška Rakef, dramatičarka in dramaturginja

foto: Sonja Strenar

Saška Rakef je vidnejših dramatičark s pestro gledališko in radijsko kariero. Študirala je v Londonu in se izpopolnjevala na AGRFT v Sloveniji. Sodelovala je z gledališči v Bosni, Srbiji, na Finskem in v Italiji. Njene dramske igre so bile predstavljene na številnih tujih festivalih in objavljene v revijah Dialogi, Mentor in Sodobnost. Njena drama Dom je bila 2006/07 nominirana za Grumovo nagrado in premierno uprizorjena v Prešernovem gledališču Kranj. Kot prirejevalka in dramaturginja je sodelovala pri ustvarjanju radijske igre Ženska bomba (avtorica Ivana Sajko). Igra je bila nominirana in uvrščena med tri najboljše na mednarodnem festivalu Prix Italia v Torinu. Napisala je radijsko nadaljevanko Peta izmena, ki je bila v živo igrana na Prvem programu Radia Slovenija. Saška Rakef je vsestranska gledališka in radijska ustvarjalka.

 

O režiserju

Alen Jelen Foto P. Koštrun

Alen Jelen Foto P. Koštrun

Alen Jelen, režiser in dramaturg že petnajsto leto umetniško oblikuje in vodi profesionalno in neinstitucionalno gledališče in uspeva s svojim delom uveljavljati prepoznavno smer znotraj slovenskega gledališča z izbiro in režijskimi interpretacijami besedil, ki tematizirajo vprašanja marginaliziranih družbenih skupin. Jelenov režiserski posluh za igralca, za besedo, zvok in človeške usode se zrcalijo tudi v radijskih režijah. Med zadnjimi režijami izstopa s prvo nagrado na festivalu Wineter’s tales in angleškem Herne Bayu okronana radijska drama francoske avtorice Marie Ndiaye z naslovom Hilda. Radijska režija Alena Jelena je bila v preteklih treh letih zaznamovana tudi z udeležbo na več eminentnih mednarodnih radijskih festivalih. Radijska igra angleškega avtorja Philipa Ridelya Vincent River je bila predstavljena na mednarodnih festivalih Prix Italia v Turinu, v Cuidad de Mexicu ter na festivalu URTI v organizaciji Radia France;  igra za otroke Nimaš pojma, ki je bila prirejena po uspešnem mladinskem romanu, je sodelovala v tekmovalnem delu festivala Prix Ex Aequo v  Bratislavi. Na tem največjem festivalu za radijsko igro namenjeno mladostnikom je Alen Jelen s svojo režijo dela Stvari, ki jih je potrebno narediti pred smrtjo prišel v finale. Pretresljiva igra o mladostniku, ki izgublja bitko z rakom je dodobra pretresla tudi festivalsko žirijo največjega svetovnega festivala za medije Prix Italia ’14. Igra se je uvrstila med tri najboljše festivalske stvaritve. Na festivalu Prix Italia je bila igra Ženska bomba v Jelenovi režiji, leto prej prav tako uvrščena med tri najboljše. Poleg režiji za radio, je Alen Jelen v zadnjem obdobju večkrat ustvarjal v gledališču. Tako gledališko kot radijsko režijo Alena Jelena zaznamuje predvsem odlično razdelana dramska igra igralcev, ki njegove igre oblikuje v prava mala dramska tihožitja, ki do gledalca prispejo z vso možno neposrednostjo in prepričljivostjo.

 

Igralec Gaber K. Trseglav

Gaber K. Trseglav Foto: Jože Suhadolnik, MGL

Gaber K. Trseglav Foto: Jože Suhadolnik, MGL

Gaber Kristjan Trseglav se je rodil 3. avgusta 1973 na Jesenicah. Na AGRFT se je vpisal leta 1996 ter dramsko igro študiral v letniku profesorjev Mileta Koruna in Matjaža Zupančiča. Študij je zaključil z vlogo Prvega moškega v predstavi Belle Paris ali Obračun v Louvru Krištofa Dovjaka (r. Miha Golob). Za vlogo Sodnika Adama v Kleistovem Razbitem vrču (r. Mile Korun) je leta 1999 prejel študentsko Severjevo nagrado. Že med študijem je igral na profesionalnih odrih, največ v LGL, kjer je med drugim bil Ferdo v predstavi Joža – Nazadek v Mačjem logu Andreje Inkret (r. Meta Hočevar, 1999), Vrtnar v Rumenem čudu Renate Schupp/ Jane Pavlič (r. Diego de Brea, 1999) in naslovni junak v Büchnerjevem Woyzcku (r. Jan Zakonjšek, 2001).

Leta 2001 se je zaposlil v PG Kranj, kjer je ostal do leta 2004 in med drugim ustvaril vloge Janija v Zokiju Zajcu Coline Serreau (r. Matjaž Latin, 2001), Invalida in Višjega inšpektorja v Vera ljubezen upanje Ödöna von Horvátha (r. Eduard Miler, 2002), Miča v Zabavi za rojstni dan Harolda Pinterja (r. Vito Taufer, 2002), Franka v Push Up 1-3 Rolanda Schimmelpfenniga (r. Mateja Koležnik, 2003) in Viktorja v Nekaj eksplicitnih fotk Marka Ravenhilla (r. Eduard Miler, 2004). Za vlogo slednjega je leta 2004 na festivalu SKUP na Ptuju prejel nagrado za najboljšega igralca. V tem obdobju je sodeloval tudi z režiserjem z Bojanom Jablanovcem: nastopil je v predstavi Olga Grad vs. Juanna Regina (KD B-51 in Gledališče Kranj, 2001) in v prvem delu raziskovalnega projekta Via Negativa z naslovom Izhodiščna točka: jeza (2002).

Član ansambla MGL je postal leta 2004. Tu je ustvaril vrsto vidnih vlog, med drugim Florinda v Beneških dvojčkih Carla Goldonija (r. Dušan Mlakar), Ernsta Ludwiga v Kabaretu Joeja Masteroffa, Johna Kanderja in Freda Ebba (r. Stanislav Moša) Korovjeva v Mojstru in Margareti/Margareti in Mojstru Mihaila A. Bulgakova/Mihe Javornika (r. Jernej Lorenci), Mendla v Goslaču na strehi Josepha Steina, Jerryja Bocka in Sheldona Harnicka (r. Stanislav Moša), Karlmanna v Grdobi Mariusa von Mayenburga (r. Boris Kobal), Parazita v Plavtovih Oslih (r. Vito Taufer), Roberta Bertranda v Golobih Davida Gieselmanna (r. Tijana Zinajić), Hotelskega sluge v Družbi na poti Toma Daltona Bidwella (r. Alen Jelen) in Stjepana v Gogoljevi Ženitvi (r. Diego de Brea).

Za seboj ima bogato televizijsko in radijsko kariero. Med drugim je igral šoferja Karla v TV filmu Vinka Möderndorferja Kandidatka in šofer (2009), fotografa Nejca v TV nanizanki Rumeno, rumeno in škrata Srečka v otroški seriji S soncem v očeh.

Ukvarja se tudi z režijo in organizacijo prireditev; je soustanovitelj društev Mali vaški (m)odrc, KUD Gleam ART Bled, KUD E-nota in predsednik KUD Zasip. (povzeto po mgl.si)

 

Igralka Barbara Vidovič

Barbara

Barbara Vidovič, rojena Mariborčanka in diplomantka AGRFT, je nekaj let ustvarjala v celjskem gledališču in je danes ena vodilnih igralk srednje generacije. Odlikujeta jo velik ustvarjalen talent in razpon, saj njene vloge kažejo, da je sposobna odigrati zelo različne vloge in žanre. Med njenimi številnimi vlogami velja izpostaviti vsaj sledeče glavne vloge: Alice v Marberjevi drami Bližnje, Zvezdico Zvezdano v Novakovi igri V ozvezdju postelje, Renee v Markizi de Sade japonskega nobelovca Yukia Mishime, v vlogi kabaretne pevke Roxie Hart v muzikalu Chicago je poleg igralskega pokazala tudi nesporni pevski talent, odigrala je odlično Antigono v Gavranovi drami Kreontova Antigona, bila je izrazita dobra Ženska v Lorencijevi Koži, Jacquelina v Ionescovi groteski Jacques ali podrejenost in Prihodnost je v jajcih, Medeja v istoimenski Evripidovi drami itd. Odigrala je še celo vrsto manj osrednjih likov in jih praviloma obvladovala s talentom in poglobljeno. Od  leta 2008 vodi zavod Talija – ustvarjalni laboratorij in ustvarja kot samostojna igralka.

 

Igralec Rajko Stupar

3

Rajko Stupar je diplomiral na AGRFT. Nastopal je v gledališčih SNG Drama Ljubljana (Krst pri Savici), MGL Ljubljana (Osvajalec, Samomorilec), PDG Nova Gorica (Pokojnik), SNG Drama Maribor (Richard II, Don Juan in Faust); igral v TV nanizankah: VOS (kurir Stane), Mladost na stopnicah (Dušan),Dražgoška bitka (Matija), Strici so mi povedali, v Strasteh; in filmu Christophoros, posnel je še nekaj kratkih filmov.

Živi in dela v Lendavi, kjer je precej energije posvetil ohranjanju kulturne dediščine in postavljanju infrastrukture za kulturne dejavnosti. Od postavitve državne mreže JSKD je do upokojitve vodil območno izpostavo v Lendavi.

Režiser Alen Jelen
Dramaturginja Saška Rakef
Strokovni sodelavec Rajko Stupar
Tonska mojstra Matjaž Miklič, Sonja Strenar
Glasbena oblikovalka Darja Hlavka Godina

Nastopajo:

Peter Goljat David Gaber K. Trseglav
Ženska Barbara Vidovič
Tonski mojster Matjaž Miklič
Igor Velše

Za ogled predstave v Gleju je potrebna rezervacija. Število brezplačnih vstopnic je omejeno.

3. program Radia Slovenija – program Ars v sodelovanju z Ustanovo Imago Slovenieae – Podoba Slovenije in Gledališčem Glej

 

Foto: Ivan Merljak